DNA-analyse

Welke karakteristieken hebben uw klanten? Hoe sterk is uw klantenportefeuille?
DNA-analyse

Uw database met zakenrelaties is van onschatbare waarde. U vindt er een massa gegevens in terug die de moeite lonen om (regelmatig) te analyseren. Een DNA-analyse bezorgt u alvast een aantal waardevolle inzichten over uw klanten. Aan de hand van verschillende karakteristieken krijgt u een beeld van uw ideale klant. Daarnaast wijst ze u op kansen en risico’s in uw klantenportefeuille. Ideaal om procedures in te richten voor verschillende types klanten en om prioriteiten te bepalen. Want u richt uw pijlen beter op financieel stabiele klanten die groei in het vooruitzicht hebben. Kortom, de analyse zorgt voor winst (op vlak van tijd, geld en efficiëntie) en zet u op weg naar gerichte, duurzame groei.

Download hier een voorbeeld van een DNA-analyse:

Demo DNA-analyse

DNA-analyse bevat 5 onderdelen

1. Actieve bedrijven

Na de koppeling van uw bestand met de Graydon-database krijgt u een exact beeld van het aantal bedrijven dat niet gekoppeld werd (bv. door een ontbrekend ondernemingsnummer), dat dubbel opgenomen werd in uw database en – misschien wel het belangrijkste – dat inmiddels passief is en de reden waarom (bv. door faillissement). Onderzoek van Graydon heeft eerder uitgewezen dat databases gemiddeld 10% passieve bedrijven bevatten. Deze bedrijven hebben geen enkele (commerciële) waarde meer voor u.

2. Activiteitscore

De activiteitscore, een score van 0 tot 10, meet voor elk Belgisch bedrijf in hoeverre het activiteit ontwikkelt. Hoe lager de score, hoe kleiner de kans dat een bedrijf ook daadwerkelijk economisch actief is. Ook al staat het dan als actief geregistreerd bij de KBO. De DNA-analyse toont u duidelijk hoeveel klanten er in de verschillende categorieën vallen. Stel u zelf daarbij de vraag waarom u tijd, geld en energie zou besteden aan bedrijven die weinig of geen activiteit ontplooien. De kans dat u daar wat verkoopt is klein. Verloren moeite dus. Dan richt u zich beter op andere bedrijven.

3. Karakteristieken van uw klanten

In dit onderdeel van de analyse verdelen we uw klantenportefeuille op basis van verschillende karakteristieken, zoals rechtsvorm, aantal werknemers, activiteitscode (NACE 2 & 5) en leeftijd van de bedrijven. Op die manier krijgt u het DNA-profiel van uw ideale klant. Onmisbaar als u nieuwe afnemers zoekt en maximale conversie nastreeft.

4. Graydon scores en ratings

De DNA-analyse spiegelt uw klantenportefeuille ook aan een aantal unieke scores en ratings, zoals de Credit Rating, de Multiscore een de Groeiscore. Die geven u een duidelijk beeld van de sterkte (of de zwakte) en het groeipotentieel van uw klantenportefeuille in vergelijking met de volledige Belgische populatie. Met dat inzicht bent u beter in staat om een onderscheid te maken tussen verschillende types klanten (van financieel zwak tot financieel sterk, van verwachte krimp tot verwachte groei). Kies zelf welke middelen u voor de verschillende segmenten wilt inzetten.

5. Locatie van uw klanten

Tot slot vindt u in het laatste stuk van de DNA-analyse de geografische locatie van uw klanten terug per provincie en de penetratiegraad.