Home / Marktanalyse

Marktanalyse

Wat is uw marktpositie en waar liggen uw groeimogelijkheden?

Denkt u eraan om uw bestaande marktsegment uit te breiden of een nieuwe markt aan te boren? Mooi, maar hoe zorgt u ervoor dat u de juiste keuzes maakt? Met de Graydon Marktanalyse bepaalt u uw eigen marktpositie en krijgt u per gewenst segment inzicht in alle starters, faillissementen, groeiers en kredietscores. Zo analyseert u op basis van concrete cijfers trends, voorspelt u toekomstige ontwikkelingen en neemt u weloverwogen beslissingen. De marktanalyse toont u haarfijn aan waar u nog marktaandeel kunt winnen en wat het potentieel is als u een nieuw segment wilt benaderen.

Wat houdt een marktanalyse in?

Door uw klantgegevens te koppelen met de Graydon-database krijgt u unieke inzichten.

  • In de eerste plaats biedt de marktanalyse u een goed beeld van uw huidige klantportefeuille. Wie zijn uw belangrijkste klanten? In welke segmenten bent u goed vertegenwoordigd en leveren deze klanten ook de meeste omzet op?
  • De Graydon Marktanalyse brengt al deze informatie ook letterlijk voor u in kaart. Aan de hand van een kaart van België ziet u in één oogopslag wat de impact is van de positie van uw kantoor of kantoren op de spreiding van uw klanten.
  • Bovendien biedt de klantpiramide inzicht in de verdeling van het aantal klanten ten opzichte van de omzet die zij genereren voor uw bedrijf. Het brengt daarbij ook uw focussectoren in beeld, zodat u meteen de segmenten ziet waar u goed in vertegenwoordigd bent en waar u relatief gezien nog gemakkelijk nieuwe omzet kunt genereren.

Waarom is een marktanalyse interessant?

Een marktanalyse zorgt voor efficiëntie en toont u waar u juist verder kunt groeien. Alle bevindingen stellen u in staat om te bepalen welke segmenten u prioritair dient te benaderen. Of beter gezegd: bij welke bedrijven die hetzelfde profiel hebben als uw bestaande klanten, die kredietwaardig zijn en groei mogen verwachten, heeft u de meeste kans op conversie?

Dat betekent ook dat u uw marketing- en salesbudgetten veel gerichter kunt inzetten en dat uw verkoopteam beter zal presteren. Uw verkopers zullen immers met dezelfde inspanning toch betere resultaten behalen.

Maar de marktanalyse zal bijvoorbeeld ook aantonen in hoeverre de positie van uw kantoor of kantoren een impact heeft op de spreiding van uw klanten.

Kortom, de marktanalyse is een onmisbaar instrument om uw marketing- en salesstrategie uit te stippelen.

Download vrijblijvend een demo van een marktanalyse zodat u weet wat u mag verwachten.

Demo Marktanalyse