Marketing 2016: Big Data nog niet ingeburgerd
Terug naar overzicht
blog

Waarom heeft iedereen de mond vol van data-driven marketing?

Datagedreven beslissingen halen het – niet alleen in marketing overigens – steeds vaker op het buikgevoel. U heeft vast wel eens een succesverhaal gelezen en toch is niet iedereen even vertrouwd met die (r)evolutie. Veel bedrijven nemen een afwachtende houding aan, terwijl het eigenlijk tijd is om actie te ondernemen.

Deze blog maakt deel uit van Data Talks, een reeks artikelen gelinkt aan het e-book over data-driven marketing door Graydon België. Download het volledige e-book.

‘Bedrijven hebben een aantal cases nodig uit hun directe omgeving om te begrijpen wat data werkelijk voor hen kan betekenen’, zegt Katleen Mertens. ‘Ik merk wel een zekere bewustwording en ook in de media lezen we steeds vaker hoe data strategische beslissingen ondersteunt en bedrijven vooruit helpt. Die bewustwording zal in de nabije toekomst alleen maar groeien, zodat meer bedrijven ook de nodige stappen zullen zetten.’

Data zijn sexier dan ooit

Kris Vranken en Maarten Verschuere, twee experten op het vlak van data, leggen uit waar het juist om draait. 

Data bieden verregaande mogelijkheden. Hoewel data er altijd al waren, is dat besef de voorbije jaren langzaam maar zeker duidelijk geworden. Elke ondernemer heeft nochtans altijd al bepaalde gegevens over zijn klanten gehad. ‘Maar vandaag zijn data veel meer dan dat’, zegt Kris Vranken. ‘Ik geef toe dat het soms wat moeilijk om volgen is. Net wanneer u denkt mee te zijn als ondernemer duiken er weer nieuwe databronnen en -mogelijkheden op.’ 

Ooit waren data niets anders dan een grijze brij aan informatie waar weinigen zich tot aangetrokken voelden. Vandaag is dat wel anders. ‘Data zijn sexier dan ooit tevoren en dat hebben we onder andere aan de technologie te danken. Data en data-analyses zijn toegankelijker en betaalbaar geworden. Tegelijk zijn ze zo talrijk en verscheiden dat het ondernemers en marketeers heeft geprikkeld om ermee aan de slag te gaan.’ 

Vaarwel buikgevoel

‘Digitale platformen en kanalen maken op basis van zulke datastromen een analyse van menselijke gedragingen’, vult Maarten Verschuere aan. ‘Die analyse biedt bedrijven de kans om een concurrentieel voordeel uit te bouwen ten opzichte van zij die het buikgevoel volgen. Concreet gaat het om gegevens over het historisch gedrag van klanten en de impact van toegepaste marketingstrategieën. Die worden geanalyseerd om de marketingmix van morgen te optimaliseren.

’Kortom, een datagedreven aanpak wil zeggen dat u als ondernemer beslissingen neemt op basis van onbetwistbare gegevens. Elke subjectieve interpretatie of onbestemd aanvoelen legt u naast u neer.  

Strategie en tactiek zijn nog steeds nodig

Kris Vranken merkt op dat soms al te snel gedacht wordt dat louter de keuze voor een datagedreven aanpak volstaat om resultaat te boeken. ‘Bedrijven starten met een dataproject, maar maken de fout zich bijvoorbeeld geen vragen te stellen over de wijze waarop ze de verzamelde data zullen inzetten. Terwijl dat de eerste stap hoort te zijn.’

‘U moet als ondernemer een strategie hebben, maar zonder een duidelijke tactiek staat u nog nergens. Misschien vertelt u uw werknemers hoe u de toekomst van het bedrijf ziet en waar u naartoe wilt. Maar als u niet weet op welke manier u elke afdeling afstemt om dat doel te bereiken ... Tja, dan bent u een dromer. Daarnaast is het ook mogelijk dat u alleen stilstaat bij de manier waarop u de dingen beter wilt aanpakken, maar zonder uit te dokteren hoe u dat hoopt te bereiken. Dan mist u visie.’ 

Vranken benadrukt dat data-driven marketing steeds een hulpmiddel is. Nooit is het een strategie, laat staan een doel op zich. 

Rijden met een gps

Niet elke ondernemer is overtuigd van een datagedreven aanpak, maar de experten zijn klaar en duidelijk. Jeremy Waite stelt dat bedrijven die niet op zijn minst proberen om aan te knopen met de vooruitgang gedoemd zijn om te verdwijnen. Ook Maarten Verschuere windt er geen doekjes om. ‘Als marketing voor uw onderneming weinig uitmaakt, dan zal ook data-driven marketing weinig uitmaken. Dat is in het bijzonder het geval wanneer het aantal klanten of producten gering is.’ 

Hij raadt de twijfelaars aan om met een proefproject te starten en bewijzen te verzamelen die hun scepsis onderbouwt. Al gelooft hij dat de voordelen uiteindelijk te groot zullen zijn om data-driven marketing te negeren. ‘Vergelijk het met autorijden met behulp van een gps. Het biedt een leidraad en in sommige gevallen is het onmisbaar om ergens te geraken. Maar wat u mist, zult u pas weten nadat u het een kans hebt gegeven.’


Over de geïnterviewde experts:

Katleen Mertens: Corporate Business Data Advisor bij Graydon, met een brede interesse in big data en lead optimalisatie.

Maarten Verschuere: Founder bij Clever en Data Solutions Lead bij Profacts. Maarten is gespecialiseerd in artificial intelligence- en data-oplossingen.

Kris Vranken: Founder, Owner en Managing Director bij Stratics en in 2017 uitgeroepen tot Direct Marketing Personality of the Year.

Jeremy Waite: Evangelist Watson Marketing, Europese top inzake digitale marketing en verkozen tot de meest invloedrijke persoon op Twitter voor #bigdata.

Gelijkaardige publicaties