Faillites clôturées par manque d’actif
Terug naar overzicht
blog

Creditmanagement: het kloppende hart van uw onderneming

Steeds meer ondernemers beseffen dat creditmanagement een cruciaal onderdeel is van hun bedrijfsvoering. En dat loont ook. Uit onze laatste studie betaalgedrag blijkt immers dat het aantal wanbetalingen in de B2B maand na maand terugloopt. Maar waar in de organisatie situeert de creditmanager zich precies? Is hij alomtegenwoordig of is hij een noodzakelijk kwaad?

In de menselijke anatomie benoemen we het hart als het meest centrale deel van ons lichaam. Door het hart worden alle organen van bloed en zuurstof voorzien. Als het hart stopt met werken, vallen al onze andere organen stil.

Is creditmanagement ook niet het hart van een onderneming? Staat of valt de onderneming niet met goed creditmanagement?

Bij veel ondernemingen is het creditmanagement nog puur een taak van de financiële afdeling. Dat is jammer. Hierdoor wordt de functie uitgehold. De creditmanager wordt gezien als een noodzakelijk kwaad. Hij of zij is enkel nuttig om bestellingen goed te keuren of te blokkeren of openstaande facturen te incasseren. Het creditmanagement wordt dan gezien als een curatieve afdeling, in plaats van een proactieve. Zo lopen we echter achter de feiten aan en laten we heel wat commerciële kansen liggen.

Creditmanager stelt de belangrijke vragen

Wat is dan écht de plaats van de creditmanager binnen de organisatie? De conclusie kan niet anders zijn dan dat hij ‘overal een beetje’ moet zijn. Het creditmanagement is als het ware de rode draad doorheen het bedrijfsproces. Zeker nu data zo’n grote invloed krijgen.

Bedrijfsinformatie aangeleverd door experten is goed ingeburgerd. Maar meer en meer beseffen bedrijven dat interne data ook belangrijk zijn wanneer ze succesvol zaken willen doen. Gegevens die verzameld worden door sales, marketing, finance en andere afdelingen zijn van onschatbare waarde. Welk type van klant koopt het meest? Waar halen we de meeste omzet? Hoeveel klanten zijn risicovol? Dit zijn maar enkele vragen die cruciale informatie opleveren voor organisaties van vandaag. En het is de creditmanager die het beste geplaatst is om deze vragen te beantwoorden.

Financiële of commerciële functie?

Wie stuurt creditmanagement aan? Is de creditmanager iemand met een financiële opdracht of een commerciële? Traditioneel heeft de creditmanager een financieel profiel. Gezien de veranderingen en de cruciale rol die hij of zij moet spelen is een commerciële insteek echter ook belangrijk. Omgekeerd kan ook een commercieel profiel met financiële interesses goed werk verrichten.

Waar de creditmanager zich bevindt, is in feite niet belangrijk. Wat wél essentieel is, is dat er:

  1. Geluisterd wordt naar zijn of haar adviezen;
  2. Gebruik gemaakt wordt van alle beschikbare data;
  3. Inzichten gegenereerd worden;
  4. Er communicatie is over doelstellingen zodat die duidelijk zijn voor iedereen;
  5. Iedereen zich aan de gemaakte afspraken hierover houdt.

Hebt u vragen met betrekking tot de rol van de creditmanager binnen uw organisatie? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Lees ook de e-papers:

In 5 stappen succes met strategisch creditmanagement

Finance en sales nog steeds geen vrienden

Gelijkaardige publicaties