De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Bedrijfsinformatie lezen en interpreteren: 5 aandachtspunten

Bedrijfsinformatie kunt u op verschillende manieren lezen interpreteren. Hoe? Dat leest u aan de hand van vijf onderstaande tips.

1. Staar u niet blind op de externe kredietlimiet

Een kredietadvies geeft aan hoeveel cash een onderneming op korte termijn kan vrijmaken om zijn schulden te betalen. Let op, het is geen indicatie dat de onderneming die verplichting ook zal nakomen. Het is een volume-oordeel voor snelle beslissingen op korte termijn. Zeer interessant voor bedrijven die met korte termijnbestellingen werken. Het volume in kwestie is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Voor langetermijnrelaties is het niet zinvol om u alleen op het kredietadvies te baseren. Het kredietadvies combineert u dan best met het betalingsgedrag.

2. Houd het betaalgedrag in de gaten

Mogelijk krijgt een bedrijf een hoge kredietlimiet. Maar dat zegt nog niets over het betaalgedrag. Als uw eigen liquiditeitspositie onder druk staat, dan is het natuurlijk erg aanlokkelijk om een megadeal binnen te rijven. Maar stel dat uw klant pas na 90 dagen wil betalen. Kunt u zichzelf zo’n krediettermijn veroorloven?

Probeer ook eventuele patronen te herkennen. Misschien worden grote bedragen later of eerder betaald dan kleine bedragen. Daarnaast zijn de eerste signalen dat een bedrijf in liquiditeitsproblemen zit vaak te herkennen aan het betaalgedrag dat achteruitgaat.

3. Integreer bedrijfsinformatie en interne gegevens in uw beslissingsproces

Een belangrijk aspect bij het gebruik van kredietrapporten is dat de beslissing altijd bij uzelf ligt. Gebruik zoveel mogelijk bronnen om het plaatje zo compleet mogelijk te maken. Intern hebt u ongetwijfeld ook heel wat informatie beschikbaar, zowel bij finance (betalingshistoriek) als bij sales (persoonlijk contact).

4. Bekijk het complete plaatje

Neem eens afstand van uw prospect of klant en kijk naar het grotere geheel. Klopt het verhaal? Ziet u opvallende of onverwachte zaken?

5. Wees kritisch met bedrijfsinformatie

Bedrijfsinformatie interpreteren kan lastig zijn. Neem contact op met de servicedesk van uw informatieleverancier als er onduidelijkheden zijn of als u tegenstrijdigheden vaststelt.

Gelijkaardige publicaties