Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Big data: de hype voorbij

Ziekenhuizen, het verkeer in steden en wegtransport worden efficiënt gestuurd. Ver van uw bed? Wat dacht u van de advertenties die u online tegenkomt? Dat is niet toevallig. Big data hebben tot dusver in zeer korte tijd bijzondere verbeteringen mogelijk gemaakt en zullen dat naar alle waarschijnlijkheid ook blijven doen.

Technologische ontwikkelingen zoals de verspreiding van sociale media en het zogenaamde "internet of things" hebben voor een explosie van digitale informatie gezorgd: de zogenaamde big data. Deze big data worden gedefinieerd als een hoeveelheid data die de gebruikelijke analysesoftware niet meer kan verwerken. De hoeveelheid data groeit daarvoor te snel, is te gevarieerd van vorm en simpelweg te groot van volume. Maar met de juiste software, de juiste data én een slimme analyse kunnen big data wel zorgen voor nieuwe inzichten. Inzichten die tot dusver niet binnen het bereik van overheden, instellingen en bedrijven lagen. Spraken we enige tijd geleden nog over een hype, dan lijken big data nu toch een blijvende kracht te zijn.

De big data-revolutie

McKinsey, en met hen vele anderen, zien in big data een revolutie. Misschien wel de grootste voor het komende decennium. Eén van de grootste uitdagingen in het gebruik van big data ligt echter in het slim toepassen van de kracht die deze gigantische hoeveelheid gegevens ons biedt.

Tot dusver zijn big data vaak nog te veel de speelplaats van datawetenschappers. Er ontbreekt in de verwerking van de cijfers te dikwijls een duidelijke visie en een strategie. Er ontbreekt vaak een bijdrage van mensen die inzicht hebben en de juiste vragen kunnen stellen. McKinsey voorspelt dat bedrijven die vandaag de juiste strategie kiezen en de juiste mensen betrekken de winnaars van morgen zullen zijn. Met de juiste mensen bedoelen ze mensen die de capaciteit hebben om verbanden te zien in gigantische hoeveelheden data. Als ruwe gegevens worden omgezet in informatie die relevant is voor beslissingen, dan leveren big data pas echt een meerwaarde: in de vorm van business intelligence.

Big data voor marketinginformatie

Grote bedrijven als Amazon, Google en Walmart weten big data al om te buigen tot waardevolle marketinginformatie. En misschien wel vaker dan voor het vergroten van hun marktaandeel, gebruiken deze bedrijven big data voor een analyse van hun bestaande klantenbestanden. Zo vinden ze kansen in een deel van de markt dat al bekend is met hun naam en kwaliteit en waarover zij in de loop van de tijd ontzettend veel data hebben verzameld.

Big data kunt u ook gebruiken om prospecten te vinden. Resultaat: kwalitatieve prospecten, gerichte marketing- en salesactiviteiten. Hoezo een hype? 

Gelijkaardige publicaties