Wiki

Monitoring

Bedrijven moeten vandaag meer dan ooit alert zijn voor veranderingen. Flexibiliteit en het vermogen om snel te reageren zijn noodzakelijke vaardigheden om de concurrentie en de nieuwste ontwikkelingen het hoofd te bieden. Om zeker te zijn dat u uw geld (op tijd) krijgt is het ook belangrijk om de ontwikkelingen bij uw zakenpartners en in uw sector op de voet te volgen. Monitoring helpt u hierbij.

Monitoring

Wat is monitoring?

Monitoring kunt u vergelijken met een alarmsysteem. Het registreert elke beweging en brengt u onmiddellijk op de hoogte als er gevaar dreigt. Hetzelfde gebeurt bij financiële monitoring, waarbij uw zakenrelaties permanent in de gaten worden gehouden. Wijzigt er iets binnen het bedrijf dat u volgt, dan krijgt u daar onmiddellijk bericht van. Al zijn dat niet alleen negatieve berichten.

  • Ging het bedrijf failliet?
  • Publiceerde uw zakenrelatie een nieuwe jaarrekening?
  • Verhoogde / verlaagde uw klant het kapitaal?
  • Werd er een nieuwe bedrijfsleider benoemd?
  • Veranderde uw klant van adres of van naam?

Monitoring bundelt alle wijzigingen die Graydon via verschillende kanalen verzamelt en brengt u hier direct van op de hoogte. Zo weet u altijd wat er aan de hand is en kunt u meteen beoordelen hoe uw zakenrelatie evolueert.

Wat brengt monitoring in kaart?

Op het moment dat u een klant accepteert, hebt u een duidelijk beeld van dat bedrijf. Maar bedrijven evolueren. Vandaag is uw klant nog financieel gezond, maar zal dat over x aantal maanden ook nog zo zijn? Staan dezelfde bedrijfsleiders dan nog aan het roer? Of is de firma inmiddels van naam veranderd? Als u enkele tientallen klanten hebt, dan is het onbegonnen werk om al die wijzigingen manueel bij te houden.

U kunt het zo gek niet bedenken, maar het monitoring-systeem volgt alle Belgische entiteiten op meer dan 110 punten. En daar zitten zowel informatieve, positieve als negatieve signalen bij.

  • Was de nieuwe zaakvoerder recent betrokken bij een faillissement van een ander bedrijf? Iedereen verdient een tweede kans, maar u kunt deze klant toch maar beter even van dichtbij volgen.
  • Of staat die nieuwe zaakvoerder misschien ook aan het hoofd van andere bloeiende bedrijven? Dat geeft u kansen om bij andere bedrijven binnen te geraken.

Hoe werkt monitoring?

Via het online portaal van Graydon lijst u de ondernemingsnummers op van de bedrijven die u permanent in de gaten wilt houden. Van zodra u een zakenrelatie in monitoring zet, krijgt u een aantal flashbackgegevens. Het is een overzicht van de negatieve berichten die al gepasseerd zijn, zodat u de huidige situatie meteen correct kunt inschatten.

Verandert er daarna nog iets bij uw zakenrelatie (in positieve of negatieve zin), dan krijgt u daar onmiddellijk bericht van in uw mailbox.

Het belang van monitoring van klanten en leveranciers?

Monitoring zorgt ervoor dat u altijd volledig geïnformeerd bent en dat u nooit voor verrassingen staat. Het stelt u in staat om snel en efficiënt in te grijpen als dat nodig mocht zijn. Bijvoorbeeld wanneer een klant failliet gaat. Daarnaast brengt monitoring u ook op de hoogte van kansen en opportuniteiten. Denk bijvoorbeeld aan een klant die nieuwe investeringen aankondigt of een klant die overgenomen wordt. Het is een moment voor uw salesteam om de klant eens te bellen.

Volg ook uw leveranciers via monitoring. Zeker als de leverancier van levensbelang is voor uw eigen productieproces. Uiteraard wilt u het onmiddellijk weten als het de vereekerde kant op dreigt te gaan. U kunt het zich immers niet veroorloven dat uw bevoorrading in gevaar komt.

Waarom zou u uw relaties zo nauwkeurig opvolgen?

Ongetwijfeld doet u het nu al, maar eerder op beperkte schaal. Via de geruchten die u opvangt, door websites van zakenrelaties te checken, door een jaarrekening te consulteren, kranten te lezen en een praatje te slaan met uw zakenrelaties houdt u eigenlijk de vinger aan de pols.

Voor grotere klantenportefeuilles hebt u echter een batterij aan medewerkers nodig om alle bronnen te raadplegen, controles uit te voeren en ze ook nog eens te interpreteren. Hebt u klanten die geregeld bestellen, dan kunt u eigenlijk niet zonder monitoring. U hoeft dan niet altijd een kredietrapport te consulteren.

Denk ook eens aan grotere projecten waar veel geld mee gemoeid is en die over een langere periode lopen. Bij de acceptatie was de klant perfect kredietwaardig, maar misschien heeft die zich wel vergaloppeert. Misschien komt de klant in problemen door verkeerde investeringen of een gammele budgettering. Het kan een belangrijke weerslag hebben op de betaling van uw factuur.

Omdat elke gebeurtenis gevolgen kan hebben voor uw betalingen, is permanente opvolging dan ook een noodzaak. 

Monitoring vermindert risico’s

Monitoring is het alarmsysteem, waarmee u permanent de controle behoudt over u klantenportefeuille. U bent in staat om alles wat reilt en zeilt bij uw zakenrelaties van dichtbij te volgen. Hoe korter u op de bal speelt, hoe kleiner het risico dat er toch iets fout loopt. Maar denk ook aan de kansen die u krijgt. Het alarm gaat niet alleen af bij negatieve incidenten, maar heeft ook oog voor groeikansen.

FAQ

Heeft u niet gevonden wat u zocht?

Neem dan even contact met ons op. Als wij u niet kunnen helpen, dan vinden we mogelijk wel iemand in ons netwerk die u van dienst kan zijn.

Contact