Credit Maturity Model, het buikgevoel voorbij
De weg naar een optimaal creditmanagement.
De creditmanager lost vandaag nog vaak de problemen aan het eind van de verkoopcyclus op: wanbetalers aanpakken. Maar creditmanagement is veel meer dan debiteurenbeheer.
Modern creditmanagement evolueert naar een meer predictieve vorm: van risico’s voorkomen, naar kansen detecteren, sales leads identificeren en de waarde van klanten voorspellen. Maar hoe evolueert u met uw bedrijf van een reactief debiteurenbeheer naar een creditmanagement dat in de eerste plaats kansen ziet?
Graydon ontwikkelde het Credit Maturity Model, een model dat u in vier fases de weg wijst naar een optimaal klantenbeheer.
Download whitepaper
4 fases van het Credit Maturity Model
- Beginnend: van een echt creditmanagement is nog geen sprake. De jobinhoud van de creditmanager, als we in deze fase al van een creditmanager kunnen spreken, is uiterst beperkt.
- Professionalisering: creditmanagement leunt nog steeds aan bij een reactief debiteurenbeheer, al gaat het er in deze fase al georganiseerder aan toe.
- Preventief: de onderneming beseft in deze fase dat voorkomen beter is dan genezen. Externe data, analyses, aangepaste procedures en een intensieve samenwerking met andere afdelingen doen hun intrede.
- Data-driven: de creditmanager krijgt een coördinerende rol en heeft zijn handen vol met gezonde bedrijfsvoering. Customer Value Management staat bovenaan de agenda.
Deze whitepaper vertelt u gedetailleerd waar u staat met uw bedrijf. En wat u dient te ondernemen om naar een volgende fase op de schuiven.