De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

De 6 taken van de Chief Data Officer

Big data is nu definitief elk bedrijf aan het binnendringen. Tot nu toe waren het alleen spionerende overheden en multinationals die bulkten van de data. Ondertussen beseft elk bedrijf dat het zelf ook op een berg data zit over zijn markt, zijn klanten en prospecten. Ze zien plots de waarde die data zoals adressen- en mailbestanden voor bedrijven kunnen hebben. En bovendien dat deze data, mits goed gebruik, kan leiden naar meer klanten en meer omzet.

Data is dan ook te belangrijk geworden om zomaar aan iedereen over te laten, of als extra taak aan de commerciële afdeling toe te wijzen. Bedrijven die er echt de waarde van voelen, stellen een CDO aan, een chief data officer.

De CDO vervult een strategische functie

Naast de CEO, CCO, COO, CFO, CTO (chief technical officer), CSO (chief strategy officer) en andere C’s moet elk directiecomité zijn deur openzetten voor de CDO, of de chief data officer. Zelfs in een kleiner bedrijf is een dataverantwoordelijke geen luxe meer.

Want dat moet de CDO zijn: een man of vrouw die verantwoordelijk is voor de verzameling en de analyse van data. Deze data zorgt voor meer kennis over de markt, prospecten en klanten. Dat kunt u ook uitgebreid lezen in ons e-boek ‘De kansen en opportuniteiten van databasemarketing’.

Volgens mij kan de CDO pas voluit zijn rol spelen als hij strategisch betrokken is. Hij of zij kan vanuit de cijfers andere afdelingen inspireren, ideeën aanreiken om te verbeteren, linken leggen tussen afdelingen en de CEO bijstaan in het uitstippelen van het beleid op langere termijn.

De 6 taken van de Chief Data Officer

Heel ruim omschreven is het de opdracht van de CDO om de lead te nemen in het strategische denken rond de rol die data en analyse kan innemen in uw bedrijf.

Wat wordt er van de CDO verwacht?

  1. De datastromen structureren, harmoniseren en minder complex maken
  2. Een commerciële rol vervullen en marktkennis halen uit cijfers
  3. Data toegankelijker maken (zowel om in te voeren, als om te gebruiken)
  4. Gegevens analyseren
  5. Voortdurend op zoek gaan naar meer data om strategieën op korte en lange termijn uit te rollen
  6. Iedereen meekrijgen in het dataverhaal en opleiden in het belang van data

Lees ook het e-book:

Hoe haalt u de juiste klanten binnen?

Gelijkaardige publicaties
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf permanent geïnspireerd dankzij ...