De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

11 zaken waar marketeers van wakker liggen

Het Marketing Science Institute is een consortium van 75 bedrijven uit verschillende sectoren wereldwijd. Het verzorgt een platform waar het interactie stimuleert tussen wetenschappers en marketeers. Om de twee jaar vraagt het instituut haar leden een lijst samen stellen van de belangrijkste uitdagingen die zij op dat moment ervaren. De uitkomsten van dit onderzoek zijn bedoeld om academici richting te geven aan hun onderzoeken. Maar het MSI geeft ook zelf inzicht in het type content en informatie die marketeers zoeken. 

De uitdagingen zijn in het rapport van het MSI opgedeeld in drie niveaus, waarbij niveau 1 van het grootste belang is. Als marketeer kunt u de uitkomsten van dit wereldwijde onderzoek gebruiken als benchmark voor uw eigen ervaringen. Daarnaast geeft het u ook een idee wat marketeers wereldwijd de volgende jaren zal bezighouden.

NIVEAU 1

1. Begrip van klanten en de customer experience

Deze categorie omvat voornamelijk vragen die betrekking hebben op nieuwe technologieën en de veranderingen die ze veroorzaken in de manier waarop we met klanten omgaan.

  • Hoe hebben de digitale en sociale revolutie de customer experience en buyer cycle veranderd?
  • Hoe definiëren en meten we het engagement van klanten met content?
  • Hoe creëert u engagement met sociale media?

2. Marketing analytics ontwikkelen voor een datarijke omgeving

Deze categorie slaat terug op de uitdagingen waar marketeers tegenaan kijken en dan vooral op het vlak van data.

  • Hoe moeten ze succesvol omgaan met de enorme rijkdom aan data?
  • Welke analytische vaardigheden zijn er nodig in een datarijke omgeving? 
  • Hoe zal de marketingmix van de toekomst eruitzien?
  • Hoe zal predictive modelling toegepast worden en hoe zal het geëvalueerd worden?
  • Hoe kunt u sociale data ombuigen in praktisch toepasbare inzichten?
  • Hoe kunt u het best omgaan met individuele data?
  • Hoe kunt u realtime beslissingen het beste voeden met behulp van data?

NIVEAU 2

1. Marketing accountability

Deze categorie heeft alles te maken met ROI of ROMI en de wisselwerking tussen kortetermijnreturn en brand value op lange termijn.

  • Hoe moeten return op korte termijn return en brand building op lange termijn gemeten worden?
  • Hoe dient de ROI van social en digital gemeten te worden?

2. De ontwikkeling van Marketing Excellence

In deze categorie gaat het om de organisatie van het bedrijf en de ontwikkeling van een marketingvisie om uitzonderlijk goede marketing te kunnen beoefenen.

  • Welke vaardigheden zullen marketeers in de toekomst nodig hebben?
  • Hoe creëert u een cultuur in het bedrijf die écht op de klant gefocust is?

3. De effectieve toepassing van sociale en mobiele technologieën

  • Wat zijn de richtlijnen voor websites, search campagnes, online-advertenties, promoties en engagement met buyers en consumenten via sociale kanalen?
  • Hoe kunnen digitale, mobiele en sociale technologieën worden toegepast en hoe verkrijgt u daaruit toepasbare inzichten?

4. De creatie en communicatie van langetermijnwaarde voor de klant

In deze categorie draait het om de creatie van een waardeperceptie bij de klant, waardoor de klanttevredenheid en -loyaliteit, maar ook de winst stijgen.

  • Hoe dient de perceptie van waarde van producten of diensten bij klanten gemeten te worden?
  • Hoe kunnen marketeers de perceptie van waarde bij de klant beïnvloeden en welk kader kunnen zij daarvoor gebruiken?
  • Hoe kan de lifetimewaarde van een specifieke klant berekend worden en hoe kunt u deze incalculeren in realtime-marketingbeslissingen?

5. De ontwikkeling en toepassing van volledig geïntegreerde marketingprogramma’s

In dit onderzoek bleek dat marketeers vooral met vragen zitten als:

  • Hoe bereikt u die ongrijpbare Integrated Marketing Communication (IMC)?
  • Welke kaders laten een model zien van alle huidige touchpoints en customer contacts?
  • Welke bedrijfsprocessen bevorderen IMC? 

NIVEAU 3

Op dit niveau hebben de onderwerpen al voldoende aandacht gekregen. Daardoor worden ze niet langer meer als zogenaamde ‘hot issues’ bestempeld. In het kader van innovatie kan het relatieve belang minder zwaar wegen omdat het geen strategisch speerpunt van de directie meer is. Toch is innovatie is van groot belang voor het succes van uw marketing en op lange termijn het financiële succes van het bedrijf als geheel. 

De eerste drie issues spreken voor zich. Vandaar verdient alleen het vierde punt toelichting:

1. De innovatie van producten en diensten

2. Global Marketing

3. Segmentatie in marketing

4. De vormgeving van het optimale “sociale contract” met uw klanten

Door de transparantie van het internet zijn consument en buyer tegenwoordig veel beter geïnformeerd. Dat betekent dat ook de spelregels veranderd zijn. Wat de klant van u verwacht als leverancier is anders. Vragen die marketeers zich hierbij stellen zijn onder andere:

  • Wat voor nieuwe normen bestaan er tegenwoordig voor de relatie tussen klant en bedrijf?
  • Wat is de corporate code of conduct die consumenten en buyers verwachten op het gebied van transparantie en ethisch gedrag? 
  • Hoe beantwoorden bedrijven hieraan en wat te doen als dat niet lukt?
  • Hoe belangrijk is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de perceptie die klanten van het bedrijf hebben? En hoe beïnvloedt het hun uiteindelijke keuzes? 
  • Welke invloed heeft het gedrag van uw bedrijf in verband met milieu, maatschappelijke verantwoordelijkheid en een maatschappelijke betrokkenheid op de keuzes van uw buyers en consumenten?
  • Wat verwachten consumenten en buyers van bedrijven in termen van privacy?
Gelijkaardige publicaties