De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Debiteurenbeheer: werkt u al digitaal?

Door uw debiteurenbeheer te digitaliseren, speelt u niet enkel kort op de bal. Dit kan u – zelfs op relatief korte termijn al – flink wat extra rendement opleveren.

Het financiële departement heeft de voorbije jaren een grote gedaanteverwisseling ondergaan. Het is veranderd van cijferfabriek tot structurele partner. Door de beschikbare digitale technologie berekenen systemen statistieken, meten ze KPI’s en zorgen ze voor kostbare informatie die extra business kan genereren.

Door deze ‘modernisering’ van het financiële departement, is ook de rol van de moderne CFO veranderd. Hij of zij bepaalt vandaag de dag de spelregels van de hele organisatie mee door  analytische kennis en operationele inzichten te leveren die kunnen leiden tot innovatie en groei.

Debiteurenbeheer: 7 concrete toepassingen

Ook in het debiteurenbeheer juichen wij deze verregaande digitalisering toe.

  • Een elektronische factuur gaat (normaal gezien) niet verloren en er is geen tijdverlies.
  • Wanneer die factuur ‘click-to-pay’-software bevat, kan de klant de factuur onmiddellijk betalen.
  • Meldingen van de informatieleverancier kunnen automatisch aan een klantenfiche toegekend worden.
  • Klanten die te laat betalen kunnen automatisch geblokkeerd worden.
  • Wanneer de kredietlimiet overschreden wordt, verschijnt er direct een melding.
  • Een systeem dat automatisch rappels verstuurt naar late betalers, zorgt voor heel wat tijdswinst.
  • Een opvolgingssysteem dat meldt dat vandaag gebeld moet worden, zorgt ervoor dat je altijd kort op de bal speelt.

Door de digitalisering ook te integreren in het debiteurenbeheer, kunt u al op korte termijn extra rendement boeken. Let wel op: bij het debiteurenbeheer mag de menselijke factor nooit verloren gaan. Het persoonlijk contact is en blijft de beste manier om klanten te overtuigen om (tijdig) te betalen.

Gelijkaardige publicaties