Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Goede reputatie is de sleutel tot succes

Een goede reputatie is een van de belangrijkste bezittingen van een succesvol bedrijf. Of u nu een B2B of B2C-bedrijf hebt, alles valt of staat met een sterk merk. Toch is het vandaag steeds moeilijker voor bedrijven om hun reputatie te sturen, mede door de opkomst van het internet en sociale media.

De omgeving stelt hoge verwachtingen aan bedrijven. Ze moeten voldoen aan de strenge eisen van het publiek, van de overheid, van wet- en regelgeving en steeds mondigere werknemers. Eén misstap kan de merkwaarde van een organisatie enorm aantasten.

In Financieel Management gaf 92% van de bedrijven aan dat ze het moeilijker vinden om reputatierisico’s te beheersen, dan de traditionele, meer tastbare risico’s. Voor vier van de vijf bedrijven is hun imago hun belangrijkste bezit.  

Bedrijven met goede reputatie presteren beter

Dat uw bedrijf winst moet maken, staat buiten kijf. Maar u kunt soms beter geld verliezen dan uw goede naam. Een goede reputatie geeft uw organisatie immers bestaansrecht. Bedrijven met een goede reputatie presteren beter dan gemiddeld in de markt. Met een positief imago gaat het allemaal ook net wat gemakkelijker. Organisaties met een goede reputatie vinden sneller nieuwe werknemers, klanten en investeerders. En ze houden die ook makkelijker en langer tevreden. Dit zegt meteen alles over het belang van een goede reputatie. Alleen is die ‘goede reputatie’ nergens te koop. U moet deze verdienen. Bijvoorbeeld door een vlekkeloze service te leveren of door topproducten in de markt te zetten.

Governance, Risk & Compliance beleid bewaakt reputatie

Om uw goede reputatie te bewaken hebt u een concreet beleid inzake Governance, Risk & Compliance (GRC) nodig. U wilt niet dat uw organisatie geassocieerd wordt met frauduleuze klanten of leveranciers, met witwasschandalen of corruptie. Daar wordt steeds strenger op gecontroleerd. Ziet u het al voor u, uw bedrijf op de voorpagina van de krant, in grote letters: FRAUDE BIJ [uw bedrijfsnaam]. U dient dus maatregelen te nemen om dit te voorkomen.

GRC verankeren in bedrijfsprocessen

GRC is inmiddels een ingeburgerd begrip in het bedrijfsleven. De volgende stap is om ervoor te zorgen dat het GRC beleid ook daadwerkelijk in de bedrijfsprocessen wordt geïntegreerd. Dit spaart kosten op termijn én geeft een totaaloverzicht van de risico’s. Het laat toe om tijdig en gepast in te grijpen wanneer een gebeurtenis de reputatie dreigt aan te tasten. Het helpt organisaties ook om hun prestaties te verbeteren wat zich dan op zijn beurt weer vertaalt in een goed beleid en een sterke reputatie.

Reputatie opbouwen door transparant zakendoen

Een reputatie opbouwen kost tijd. Ze onderuithalen is zo gebeurd. Om ervoor te zorgen dat uw reputatie overeenkomt met de algemene verwachtingen wordt het steeds belangrijker om transparant zaken te doen. Zorg dat u weet met wie u zakendoet, maar geef ook zelf openheid van zaken. Een goed compliancebeleid is hierbij zeer belangrijk. Klanten, leveranciers en partners maken deel uit van uw bedrijf. Doet u zaken met een oplichter, dan bent u in de ogen van de markt wellicht zelf ook niet koosjer.

Mijn tip: Weet met wie u zakendoet. Zorg dat u weet wie uw leveranciers zijn. Zorg voor een juist GRC-beleid, integreer dit in uw bedrijfsprocessen en voorkom zo dat uw waardevol opgebouwde reputatie wordt verkwanseld in de media.

Lees ook het e-paper:

Transparante bedrijven zijn meer waard

Gelijkaardige publicaties