Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Betwiste vorderingen vragen om dispuutmanagement

Veel facturen worden niet tijdig betaald omdat er sprake is van een dispuut. Meestal ligt de oplossing voor een dispuut niet bij de afdeling debiteurenbeheer maar elders in de organisatie. Door betwistingen op een correcte manier te behandelen, kunt u nochtans uw werkkapitaal vergroten.

Een dispuut, een betwisting, een geschil. In de wereld van creditmanagement is het een reden om niet te betalen. Het kan betrekking hebben op een verkeerde levering, onjuiste of onduidelijke facturen, beschadigde goederen, … Er zijn verschillende redenen op te sommen.

Disputen snel oplossen is nochtans belangrijk om uw werkkapitaal te vergroten. Als de betwisting niet opgelost geraakt, dan blijft de vordering openstaan met als gevolg een hogere DSO. Snel actie ondernemen is dus de boodschap om eerder over uw geld te beschikken.

Registreer en analyseer

Een analyse van alle geschillen is van belang om de juiste conclusies te trekken. Deze inzichten hebt u nodig om interne bedrijfsprocessen te verbeteren en de kans op disputen te verkleinen.

Een correcte analyse is alleen mogelijk als u alle betwistingen eenduidig registreert. Hierbij is het van belang om ze te verdelen in categorieën. Per categorie hebt u immers andere interne stakeholders. Daarnaast is de doorlooptijd van een dispuut een belangrijk item om te meten. Inzicht in de doorlooptijd per categorie is de sleutel snel verbeteringen te kunnen doorvoeren. U weet dan precies welke businessunits de meeste betwistingen genereren en waar klachten te lang blijven liggen.

Stel op basis van uw inzichten heldere KPI’s op voor de businessunits. Geschillen voorkomen en snel oplossen is een relatief makkelijke manier om uw werkkapitaal te vergroten. Er wordt immers sneller betaald. Daarnaast werkt u gelijk aan de klantgerichtheid van uw organisatie. Een win-winsituatie.

Hulpmiddelen bij de registratie en analyse van disputen.

Er zijn diverse softwareapplicaties op de markt die u kunnen helpen bij de registratie en analyse van disputen. Deze applicaties sturen ook signalen naar de verantwoordelijken binnen de organisatie om tot actie over te gaan.

Ook creditmanagementsoftware voorziet meestal een klachtenmodule die uw rappelprocedure tegenhoudt zolang een geschil openstaat.

Hebt u al een vorm van dispuutmanagement binnen uw bedrijf? Laat het ons weten en deel uw ervaringen.

Gelijkaardige publicaties
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf permanent geïnspireerd dankzij ...