Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Nieuwe klanten werven: check de kredietwaardigheid

Sterke leads vinden blijft prioriteit nummer één bij marketeers. Ze gaan hierbij steeds meer rekening houden met de kredietwaardigheid van deze potentiële nieuwe zakenpartners.

In een eerder artikel bespraken wij al hoe de belangen van CMO's en CFO's elkaar wederzijds kunnen versterken. Onder meer door extra marktaandeel te verkrijgen door financiële en marketingstrategie op elkaar af te stemmen.

In dit artikel duiden wij nog een andere manier om uw marketing- en financedoelstellingen dichter bij elkaar te brengen. Namelijk door bij het zoeken naar nieuwe klanten rekening te houden met de kredietwaardigheid van die potentiële nieuwe zakenpartners.

Leads genereren blijft topprioriteit

Ondanks dat het inwerken van een onbewuste voorkeur bij de consument of buyer voor de lange termijn sterk bijdraagt aan de financiële waarde van een merk, blijft het genereren van voldoende leads prioriteit nummer één voor veel marketeers en CMO's.

Niet verwonderlijk, als wij ons realiseren dat een marketeer toch vooral periodiek beoordeeld wordt en harde cijfers daarbij belangrijk zijn. ROI mag lastig te meten zijn, het is toch sneller en makkelijker te meten dan de brand perception of brand value.

Kredietwaardige nieuwe klanten

De leads die u als marketingmanager samen met uw afdeling aanbrengt, zijn natuurlijk het liefst van goede kwaliteit. Dat wil zeggen dat de kans dat ze door sales worden omgezet tot betalende klanten vrij groot moet zijn. Waar wij dan in de regel rekening mee houden zijn zaken als lead nurturing, het bieden van relevante informatie in de vorm van content en het inspringen op de behoeftes van de potentiële buyer zodat deze sneller bereid zal zijn in te gaan op het uiteindelijke aanbod.

Maar wat wel eens over het hoofd wordt gezien, is dat het ook prettig is dat de klant voldoet aan het stukje 'betalend', binnen de term 'betalende klant'. U wilt namelijk als marketeer bijdragen aan de naam, maar ook de omzet en algehele financiële gezondheid van uw bedrijf. En als het goed is, is het ook de bedoeling om goede relaties te onderhouden met uw zakenpartners. Het kan dan zeker helpen om uw prospects naast alle andere factoren die u in ogenschouw neemt, ook te selecteren op kredietwaardigheid.

Kredietwaardigheid checken

In het huidige artikel gaat het echter om de andere kant van transparantie en inzicht in financiële gezondheid en kredietwaardigheid. Nu bent u de marketeer die een prospect wil aanbrengen, maar wilt u wel enige zekerheid hebben dat de zaken tussen uw bedrijf en het bedrijf van de klant soepel zullen verlopen.

Graydon biedt uitkomst. Naast het aanbieden van hulp met het zoeken van prospects en het selecteren op een grote hoeveelheid factoren, biedt Graydon ook de mogelijkheid om een credit check te doen van uw zakenpartners. U kunt het één en ander natuurlijk ook combineren en zo de kredietwaardigheid van uw prospects controleren. Zo zorgt u ervoor dat u met uw leadgeneratie niet alleen de salesafdeling, maar ook direct uw financecollega's in de kaart speelt.

Tip

Via Graydon kunt u gratis online de kredietwaardigheid checken van een zakenrelatie

Gelijkaardige publicaties