Checklist: veilig internationaal ondernemen

Philippe Debaere

7 Min
15/06/2023

Exporteren is een uitstekende manier om groei te realiseren en uw afzetmarkt te vergroten. Heel wat Belgische bedrijven zagen hun omzetcijfer gevoelig stijgen nadat ze hun goederen of diensten in het buitenland gingen verkopen. Denk er eens over na of u hiervoor in aanmerking komt. Al pakt u het best verstandig aan, want ondernemen in het buitenland blijft een avontuur dat risico’s inhoudt. Met deze checklist kunt u die risico’s alvast tot een minimum herleiden.

Veel bedrijven staan nog aarzelend tegenover exporteren. De begrijpelijke drempelvrees, hoogoplopende kosten, allerlei formaliteiten en administratie schrikken af. De meeste Belgische bedrijven beginnen pas aan hun exportverhaal als een buitenlandse onderneming interesse toont voor hun producten of diensten.

Welke risico’s brengt internationale handel met zich mee?

De risico’s bij ondernemen in het buitenland zijn groter dan in eigen land. Daar kunt u niet om heen. Wat houdt ondernemers tegen of waar zijn ze het meest voor op hun hoede voordat ze hun toevlucht tot de export zoeken?

  • Door de gebrekkige kennis van de taal, de cultuur en de wetgeving kan het lastig communiceren zijn.
  • Er is nauwelijks of geen persoonlijke band met de internationale klant.
  • Door de afstand en het tijdsverschil kan het veel moeilijker zijn om snel problemen op te lossen.
  • Er zijn minder bedrijfs- en marktgegevens openbaar beschikbaar, zodat het lastig is om een correct en compleet (financieel) beeld te krijgen van de tegenpartij.
  • Contractbesprekingen verlopen moeizaam omdat ze vaak onderworpen zijn aan andere regels en gebruiken.
  • De praktijk leert dat de betaaltermijnen langer zijn voor facturen die naar een buitenlandse klant gaan.
  • Bedrog, fraude en de vrees om helemaal niet betaald te worden.

Exporteren blijft interessant

Ondanks al deze hindernissen en risico’s blijft exporteren uitermate interessant. En het is zeker niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Een recent onderzoek van Alibaba, uitgevoerd door Censuswide bij meer dan 9.000 Europese bedrijven, geeft aan dat 74% van de ondervraagde bedrijven met 10 tot en met 49 werknemers exporteren. Bij bedrijven met 100 tot en met 249 werknemers stijgt dat percentage naar 76%. Het verschil is dus klein. In hetzelfde rapport zegt 79% van de bedrijven dat export hun bedrijf sterker heeft gemaakt. Eenzelfde aantal is ervan overtuigd dat internationale handel cruciaal is voor hun toekomstige succes.

Hoe doet u veilig zaken in het buitenland?

Check hieronder wat u best doet als u een aanvraag krijgt uit het buitenland en de stap over de landsgrenzen wilt zetten.

  • Neem de telefoon en bel het bedrijf rechtstreeks op. Zo controleert u het telefoonnummer en krijgt u ook meteen een eerste indruk over hoe ze u te woord staan.
  • Vraag alle mogelijke contactgegevens en contactpersonen van uw buitenlandse klant, tot en met skype-ID toe.
  • Vraag enkele referenties aan uw toekomstige klant, liefst van bedrijven die in België gevestigd zijn.
  • Controleer via het Europese systeem VIES of het btw-nummer dat u van de klant of partner krijgt correct is. Opgelet, dit kan alleen voor bedrijven uit de Europese Unie.
  • Spit de website van het bedrijf helemaal uit. Let op gebroken hyperlinks of foto’s die niet laden, de spelling, contactgegevens, eventueel een e-shop, ... U krijgt snel een indruk van de professionaliteit, actieve social media-accounts en bedrijfsleiders. Maar let op, een mooie website betekent nog niet dat u met een bonafide bedrijf te maken heeft.
  • Ga na of de website terms & conditions, een privacyclausule en een disclaimer bevatten.
  • Controleer wie de website geregistreerd heeft, wanneer en voor hoe lang.
  • Gebruik zoekmachines (Google, Yahoo, Bing) of sociale netwerken (Linkedin, Facebook, Instagram) om elders informatie over het bedrijf en haar bedrijfsleiders terug te vinden. Misschien vindt u wel klantreviews of krantenartikels. Of misschien helemaal niets als het om een fictief bedrijf gaat.
  • Open Google Earth en Google Street View een keertje. Ziet u op het adres een groot bedrijfspand, een winkel, een bedrijvencentrum? Of opnieuw helemaal niets?
  • Schakel de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse in en vraag of zij u kunnen helpen om te achterhalen of de firma werkelijk bestaat.
  • Vraag of uw bank een lokaal kantoor heeft en kan helpen. Misschien kan de bank bevestigen dat er financiële transacties zijn gebeurd en uw gesprekspartner dus echt actief is.
  • Raadpleeg de officiële instanties ter plaatse. Al moet u dan wel uw weg kennen en vaak de taal spreken. U zult niet overal officiële documenten vinden in een taal die u spreekt en begrijpt. De kans is zelfs eerder klein.
  • Houd uw kosten onder controle. Bereken grondig de operationele kosten om in een bepaald land aanwezig te zijn en weet dat ze vaak hoger oplopen dan aanvankelijk gebudgetteerd. Is export dan nog steeds rendabel?
  • Werk via een lokale contactpersoon, partner of distributeur die u kunt vertrouwen. Zij zijn beter dan wie ook op de hoogte van de plaatselijke markt, de mogelijkheden, de wetten en gebruiken. En ze staan dichter bij uw klant.
  • Laat uw contract steeds controleren door een jurist of een advocaat, gespecialiseerd in de buitenlandse markt en uw sector, voordat u tekent.

Schakel een specialist in

Heeft u helemaal geen tijd om de volledige checklist af te werken, maar wilt u toch zekerheid? Laat het bedrijf dan helemaal doorlichten door een bedrijfsinformatiespecialist. GraydonCreditsafe heeft kantoren in 14 landen en ver daarbuiten een wereldwijd netwerk van betrouwbare partners. Die weten waar ze informatie moeten halen om een compleet en een juist beeld te kunnen vormen van uw tegenpartij.  Online vindt u bij ons alvast 365 miljoen bedrijfsrapporten terug in meer dan 160 landen. Let op, en internationaal bedrijfsrapport kan wel fors afwijken van een Belgisch kredietrapport. In andere landen gelden immers andere wetten en (publicatie-)verplichtingen. Al kan een rapport waar niets in staat ook meteen wat zeggen over de betrouwbaarheid van uw zakenrelatie natuurlijk.