À quels clients devez-vous dire ‘adieu’?
Terug naar overzicht
blog

Het ideale profiel van een Chief Data Officer

Steeds meer ondernemingen gooien vacatures voor een chief data officer op het net. Tegelijkertijd proberen ze de rol van de CDO nauwkeuriger te omschrijven. Maar welk profiel is geschikt voor deze job van big data-goochelaar? Kunt u zich als dataliefhebber voor deze rol kandidaat stellen? Moet u als organisatie op zoek naar een technische knobbel, een communicator of een marketeer?

Jobdescription Chief Data Officer

U bent als chief data officer verantwoordelijk voor de verzameling en de analyse van data. Deze data zorgt voor meer kennis over de markt, prospecten en klanten. Hiermee speelt u in op ‘de kansen en opportuniteiten van databasemarketing’, zoals we in ons e-book beschreven.

De job in het kort:

  • de datastromen structureren, harmoniseren en minder complex maken,
  • een commerciële rol vervullen en aanvoelen hoe u de markt in cijfers kunt omzetten,
  • gegevens analyseren,
  • data invoeren en het gebruik ervan vereenvoudigen,
  • verbeteringen suggereren om klanten beter te bedienen, 
  • strategieën op korte en lange termijn uitrollen,
  • communicatie met andere afdelingen, 
  • voorzien in opleidingen.

Profiel CDO verenigt

U bent een manager die analytische en strategische competenties verenigt. U beschikt over een dosis ervaring met projectmanagement en richt zich op de verbetering van businessprocessen op basis van de verzamelde data. 

U bent een data-evangelist. Vanuit de cijfers kunt u andere afdelingen inspireren, ideeën aanreiken om te verbeteren en linken leggen tussen afdelingen. Niet onbelangrijk is de CEO bijstaan in de uitstippeling van het beleid op langere termijn.

U hebt up-to-date IT-vaardigheden om de juiste platformen en tools te selecteren, te gebruiken en in het bedrijf te verspreiden.

De schatkamer van big data

Gelijkaardige publicaties