Cinq méthodes pour augmenter votre marge grâce à des achats efficaces
Terug naar overzicht
blog

7 opdrachten voor de chief data officer

Dat uw bedrijf sterker kan groeien dankzij data, hoeven we u niet meer te vertellen. Maar wat zijn nu de belangrijkste opdrachten voor de man of vrouw verantwoordelijk voor data binnen uw bedrijf?

Steeds meer bedrijven stellen een persoon aan die als aanspreekpunt geldt voor alles wat met data te maken heeft. Als deze persoon meespeelt op strategisch niveau - wat we sterk aanbevelen - kunnen we hem of haar de Chief Data Officer noemen, of kortweg CDO.

Waarmee moet deze CDO vandaag absoluut bezig zijn?

1.    De juiste smart data verzamelen

Weet dat u hier niet moet kiezen voor big data, wel voor smart data. Focus op data die uw bedrijfsprocessen en -groei ondersteunen. Niet de kwantiteit telt, wel de kwaliteit. Zo verzamelt u beter gedetailleerde gegevens over een kleine niche aan potentiële klanten, dan enkel namen en contactgegevens van een grote groep mogelijk geïnteresseerden.

ePaper: Less is more, van big data naar smart data

2.    Beter inzicht in eigen klanten krijgen

Met data leert u uw klanten beter begrijpen. Verzamel daarom gericht informatie over hoe ze zich bijvoorbeeld gedragen in uw winkel. Waar blijven ze stilstaan? Welke promotie werkt en welke niet? Wat verlengt de tijd die ze in uw winkel doorbrengen? Weet ook wat u niet over uw klanten wil weten.

3.    Analyses maken op basis van data

De cijfers en data staan nu ruw en onbewerkt op uw servers. Voor de volgende stap is het essentieel dat u vooraf perfect uw doel kent. Is dit zo? Prima, dan komt het erop aan om de verzamelde cijfers te analyseren in het licht van dit doel. Wat wilt u weten? Met welke gegevens kan uw volgende marketingcampagne een schot in de roos zijn?

4.    Data begrijpbaar maken voor collega’s

De meeste collega’s van de CDO zijn data-leken. Dat hoeft geen probleem te zijn wanneer u de data overzichtelijk presenteert. Maak duidelijke conclusies per afdeling. Licht de kerncijfers toe. Toon evoluties waarmee ze hun werking kunnen verbeteren. 

5.    BU’s zoals IT, marketing en sales linken

Met de huidige beschikbare internettools merken we dat veel afdelingen zelf data verzamelen. Interessant, want sterk gericht op hun noden. Maar het probleem is dat deze gegevens vaak niet gekoppeld zijn met data van andere afdelingen. Inzichten worden hierdoor onvoldoende gedeeld. Informatie over een klant of leverancier blijft zo versnipperd opgeslagen. De CDO is juist geplaatst om deze waardevolle data wel aan elkaar te linken.

6.    Helpen beslissen op strategisch niveau 

Datagedreven ondernemingen groeien sneller dan organisaties die hun (smart) data niet aanboren. Het is dan ook cruciaal dat de kracht van data zich laat voelen op het strategisch niveau. Zorg ervoor dat uw data beschikbaar en begrijpbaar is voor hen die de beslissingen nemen. Durf ook vanuit data pleiten voor bepaalde koerswijzigingen of ga in tegen beslissingen die botsen met wat de markt u vertelt.

7.    De toekomst voorspellen

Deze zevende opdracht is ongetwijfeld de moeilijkste. Nu u een beter inzicht hebt (in uw klanten, leveranciers, markt, producten, …) komt het erop aan voorspellingen te maken. Goede data en goede analysemiddelen moet dit mogelijk maken. Zo kunt u bijvoorbeeld uit productevaluatie afleiden wanneer uw product goed of geweldig geapprecieerd wordt. En wanneer deze appreciatie een dalende tendens inzet. Zo weet u meteen wanneer uw klanten rijp zijn voor een nieuwe versie, een upgrade of een nieuwe aankoop.

Lees ook:

De schatkamer van big data

Gelijkaardige publicaties