Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

6 trends voor big data in 2015

In heel wat artikels zijn experts het er over eens dat big data in 2015 nog bigger wordt. Of beter: big data wordt nog nuttiger en interessanter voor uw bedrijf in 2015. Zowel voor de kleine kmo als voor de multinational. Welke trends zien we doorbreken dit jaar?

Trend 1. Big data wordt smart data

Toen de term big data een paar jaar geleden zijn intrede deed, lag de focus op ‘veel’ en ‘groot’. De aanvankelijke gedachte was dat enkel veel en grote databestanden konden leiden tot bruikbare informatie. Deze conclusie wordt in 2015 definitief opgeborgen. Bedrijven gaan steeds gerichter data verzamelen. Over hun sector, hun klanten, producten en markten. Big wordt smart.

Trend 2. Kleine bedrijven halen profijt uit business intelligence

Door de omschakeling naar smart data zien ook kleine bedrijven in dat ze kunnen groeien met de juiste data. Ze kunnen hun doelpubliek beter definiëren en bereiken. De schrik voor big brother en moeilijke, complexe systemen deemstert stilaan weg.

Trend 3. Steeds meer aanbieders van data en systemen

Met het groeiende belang van data neemt ook het aantal aanbieders exponentieel toe. Langs de vraagzijde beseffen bedrijven dat ze best externe data aankopen en combineren met hun interne data. Deze bedrijven zoeken begrijpelijke en gebruiksvriendelijke IT-systemen en -tools om deze data te beheren en te ontginnen.

Aan de aanbodzijde worden de tools en systemen uitgebreider en eenvoudiger. Afhankelijk van wat bedrijven willen doen, vinden ze ongetwijfeld een systeem op hun maat. Hierbij geldt dat niet het systeem centraal staat, maar wel wat het bedrijf ermee wil doen. Zelfs een kleine zelfstandige zal een geschikt en betaalbaar CRM-pakket vinden om klanten en prospecten beter op te volgen.

Trend 4. Data wordt visueler

Aansluitend betekent dit dat er een grondige evolutie is in de manier waarop data door iedereen worden aangewend. Ook niet-IT-profielen moeten eenvoudig met de data overweg kunnen. In 2015 hoeft de analyse en het gebruik van data dan ook niet meer ingewikkeld te zijn. Goede datasoftware genereert duidelijke grafieken en haalt probleemloos evoluties en conclusies uit de verzamelde cijfers. Zo krijgt de chief data officer steeds meer tools in handen om zijn conclusies en analyses begrijpelijk en inzichtelijk aan de rest van het bedrijf te presenteren.

Trend 5. Steeds meer chief data officers

Wie vertaalt en analyseert data zodat ze door het hele bedrijf bruikbaar wordt? Inderdaad, de chief data officer, of CDO. In 2015 zullen steeds meer bedrijven deze functie invullen. Deze persoon staat centraal in de optimalisatie van de datastromen, de tools, de vertaling naar de directie en de rest van het bedrijf. Bedrijven die hun concurrenten ver voor willen zijn, zullen deze CDO zelf in de directie opnemen. Hoe korter de link naar de CEO, hoe daadkrachtiger het beleid kan afgestemd worden op data.

Trend 6. Marketing wordt drijvende kracht

Traditioneel zat IT aan het stuur. Data stond dan ook gelijk aan IT-systemen. In 2015 neemt marketing de lead over. Marketingacties moeten bijkomende data opleveren om klanten beter te kunnen bereiken, niches te detecteren, producten aan te passen aan de marktwensen, productlanceringen beter te plannen, enzovoort.

Gelijkaardige publicaties