Hoe kan data-analyse de groei van uw bedrijf bevorderen?
Terug naar overzicht
blog

Hoe kan data-analyse de groei van uw bedrijf bevorderen?

In onze gedigitaliseerde wereld van vandaag is er geen weg meer naast. Het gebruik van data is essentieel om grote en kleine beslissingen te nemen. Als u grote hoeveelheden informatie op een correcte manier analyseert, kunt u er alvast waardevolle inzichten uit halen. Toch beschikken veel bedrijven nog niet over de juiste middelen om hun data om te zetten in interessante inzichten. Zonde, want juist door een correcte analyse van de data kan uw onderneming winstgevend groeien.

Omdat er zoveel data te verzamelen is, is het soms moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. En, u vindt altijd wel een reden om iets niet te doen. Geen tijd? Wel de data, maar niet de tools om analyses uit te voeren? Of, wel de tools, maar niet de data? Geen idee hoe data te structureren en te analyseren? Loont analyse overigens wel de moeite? Het zijn vragen waar vandaag nog steeds veel ondernemers mee worstelen.

Hoe wordt data-analytics toegepast?

Laten we bij het begin beginnen. In uw dagelijks leven wordt er continu data over u verzameld, geanalyseerd en omgezet in bruikbare inzichten. In Nederland worden bijvoorbeeld data over in- en uitchecken in spoorwegstations gebruikt om een analyse te maken over de loopstroom van reizigers. Data scientists bij de Nederlandse spoorwegen kunnen zo de doorstroming van reizigers optimaliseren.

Netflix is een ander mooi voorbeeld. Heeft u zich ooit verbaasd over hoe gepersonaliseerd de genres zijn die u worden aanbevolen? Dat komt omdat Netflix een echt data-driven bedrijf is. Met 130 miljoen abonnees wereldwijd beschikt het over een enorme hoeveelheid data, die informatie bevat over het kijkgedrag van de abonnees. Zij hebben bovendien een grote hoeveelheid microgenres gemaakt, waardoor het heel specifiek kan bepalen waar u het liefst naar kijkt. Hoe meer Netflix laat zien dat het u kent, hoe groter de kans dat u ook abonnee blijft.

Inzichten uit data-analyse

Als u dit projecteert naar het bedrijfsleven, dan is het duidelijk dat het gebruik van data-analyses essentieel en tijdbesparend is. Neem het voorbeeld van een klant die meerdere vestigingen heeft, waarbij de ene vestiging het beter doet dan de andere. Data scientists kunnen een op maat gemaakte analyse maken met de bestaande data om dit probleem aan te pakken. Of toch om tenminste inzicht te geven in de achterblijvende resultaten. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld achterhalen dat de ene vestiging een betere afzetmarkt heeft dan de andere. Met dat inzicht kunnen ze dan aan een concrete oplossing werken.

Met data-analyses krijgt u inzichten die u helpen om uw doelstellingen te realiseren. U krijgt inzicht in uw huidige markt, potentiële markten, uw klanten, klantgedrag en afwijkende patronen. Want u wilt natuurlijk geen algemene analyses. U wilt net analyses en inzichten die specifiek zijn voor uw bedrijf en uw markt.

Het juiste evenwicht

Tegelijkertijd krijgen big data vaak kritiek te slikken. Er wordt gesuggereerd dat het grootheidswaanzin is, waarbij bedrijven in het wilde weg data verzamelen en hun analyses verkeerd interpreteren. En hoewel data niet meer uit ons leven weg te denken zijn, blijft het inderdaad lastig om goede analyses te maken. Welke data is bijvoorbeeld bruikbaar voor analyses en welke problemen kunnen op basis daarvan worden opgelost?

Toch kunnen de juiste toepassingen van machine learning en analyses zorgen voor waardevolle en winstgevende inzichten. Met de expertise van ervaren data scientists kunnen bruikbare analyses worden uitgevoerd. Door de juiste tools te gebruiken kunnen data scientists het evenwicht vinden tussen een overvloed aan data enerzijds en waardevolle inzichten anderzijds.

Analytics op maat

Ook Graydon heeft een Analytics-team met data scientists en data engineers. Ze zijn gespecialiseerd in de verwerking en de visualisatie van data die de problemen van onze klanten kunnen oplossen. Hierbij maken ze gebruik van de enorme database waarover Graydon beschikt, met gestructureerde en ongestructureerde data. Door deze data vindbaar en toegankelijk te maken, te ordenen en te combineren, maken ze voorspellende analyses, modellen en scores. De analytics-tools stellen u in staat om betere zakelijke beslissingen te nemen en uw bedrijf te laten groeien.

Meer weten

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Kijk dan eens op onze pagina ‘scores & inzichten’ of meer specifiek ‘customized scoring’.

Gelijkaardige publicaties