Data ontdekken en delen
Terug naar overzicht
blog

Data ontdekken en delen

Onze databanken puilen uit van de gegevens. Maar vreemd genoeg zijn er veel bedrijven die er amper iets mee doen. Een gemiste kans, want waardevolle informatie ligt overal voor het grijpen.

Neem nu het financiële systeem. Dat bevat alle informatie die nodig is om de fameuze 20-80 regel te becijferen. Met andere woorden: 20% van de klanten is goed voor 80% van de omzet.  Wedden dat er in dat lijstje van uw beste performers verrassingen zitten? Bedrijven waarvan u niet verwacht had dat ze tot de kopgroep zouden behoren? Het gaat vaak om trouwe klanten die gestaag, haast onopgemerkt, gegroeid zijn. Wie de tijd neemt om zijn klantenbestand grondig te analyseren, zal interessante nieuwigheden ontdekken. Waar zullen we bijvoorbeeld volgend jaar staan als het klantenbestand zich verder ontwikkelt zoals in de voorbije drie jaar? Welke klanten nemen de meeste producten af en wat is de impact wanneer onze twee grootste klanten ons verlaten of omgekeerd wanneer er twee belangrijke bijkomen?

Ook uw mailverkeer kan een belangrijke bron van informatie zijn. Zo ontdekt u misschien wel dat een klant pas een contract tekent nadat hij pakweg 15 mails van u heeft ontvangen. U kunt dan maatregelen nemen om de doorlooptijd in te korten. Of nog: dat de uiteindelijke ondertekenaar van het contract niet noodzakelijk de beslissingsnemer is.

Bewustzijn creëren …

Hoe komt het toch dat bedrijven er niet in slagen deze ogenschijnlijk makkelijke oefeningen uit te voeren? Een eerste reden heeft te maken met bewustzijn. Mensen beseffen onvoldoende welke vruchten hun inspanningen zullen opleveren. Enerzijds is het moeilijk vooraf te zeggen welke inzichten u krijgt. Anderzijds beseft men maar al te goed dat dergelijke vraagstukken tijd en energie kosten. Veel bedrijven laten zich daardoor afschrikken.

… en structuur

Een tweede reden is vooral organisatorisch van aard. Bedrijven genereren veel data, maar structureren ze niet altijd even efficiënt. Neem bijvoorbeeld  uw afspraken en telefoongesprekken. In een ideale wereld registreert u elk klantencontant in een centraal systeem, dus ook alle mails en zelfs afhandelingen van klachten. Het CRM-systeem is daar een uitstekende tool voor. Door informatie centraal te verzamelen creëert u meer structuur. Die samenhang is net noodzakelijk om waardevolle conclusies te trekken. Wat zien we in de praktijk? Dat de data in veel bedrijven versnipperd is. De gegevens circuleren in losstaande applicaties waar niet iedereen toegang toe heeft of die lokaal op laptops of op het netwerk staan. Die versnippering heeft één groot nadeel: potentieel interessante inzichten blijven onder de radar.

Reviews, twitter en klassieke media

Kijk ook eens over het muurtje. De kans is groot dat er over uw onderneming wordt gesproken op het wereldwijde web. Uw klanten kunnen op allerlei fora hun zegje doen over hun persoonlijke ervaringen met u. Ook de reviewsites verdienen uw aandacht. En dan zijn er nog de populaire twitteraars die hun volgers trakteren op allerlei uitspraken. Houd dus ook de klassieke media in de gaten. Alle artikels die over u de ronde doen, verdienen uw aandacht, of ze nu positief zijn of negatief.

Tip

Tot slot nog een tip. Deel uw financiële data. Voer bijvoorbeeld een kredietrating in het CRM-systeem in. De verkoopafdeling kan daardoor efficiënter beslissen. Stel dat uw verkopers een droomklant gespot hebben. Het bedrijf oogt dynamisch, op-en-top professioneel … We willen zo met hen in zee. Enig minpuntje is hun dramatische kredietrating. Verkopers kunnen hier rekening mee houden en het contract wellicht met een andere onderneming binnen dezelfde holding afsluiten die een betere kredietrating heeft. De klant is binnen en de creditmanager kan op beide oren slapen. Iedereen dik tevreden!

Relevante data in creditmanagement

Gelijkaardige publicaties