Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Is DSO een goede graadmeter voor succes?

Days Sales Outstanding (hierna DSO) is wijdverspreid en een algemeen bekend begrip. Het is kort gezegd de gemiddelde tijd die een onderneming nodig heeft om de winst te incasseren, nadat de verkoop is gesloten. Hoewel DSO veel gebruikt wordt, is niet iedereen onverdeeld positief. Ik ben zelf ook geen voorstander. Het is een goede ratio om als benchmark te gebruiken. Om bedrijven te vergelijken in een bepaalde sector of regio. Als graadmeter voor individueel succes voldoet DSO naar mijn mening niet. En daar zijn verschillende redenen voor.

Ten eerste zijn er heel wat verschillende formules om de DSO-ratio te berekenen. Verschillende berekeningen leveren echter verschillende resultaten op. Er is dus geen eenduidig getal wat aangewezen kan worden als dé DSO voor een bepaalde periode.

Ten tweede is de DSO het gemiddelde van grote en kleine bedragen in combinatie met goede en slechte betalers. Hiernaast is het ook nog eens gebaseerd op lange en korte betaaltermijnen. Al deze verschillende factoren leiden ertoe dat de ratio door een aantal waarnemingen behoorlijk beïnvloed kan worden. Een uitzonderlijk hoge factuur met een lange betaaltermijn kan leiden tot een vertekende DSO. Andere voorbeelden zijn een factuur die extreem laat betaald wordt, of gewoon een maand waarin u weinig verkoopt. Beide incidenten vertekenen het DSO-cijfer negatief.

Andere situaties die DSO beïnvloeden

Uiteraard zal de DSO niet alleen negatief beïnvloed worden door dit soort situaties. Er zijn ook invloeden die de ratio onevenredig zullen laten stijgen. Denk aan een maand waarin u juist heel veel verkoopt. Dit zal de DSO doen stijgen.

Naast het feit dat de DSO dus beïnvloedbaar is door financiële incidenten, zijn er ook situaties denkbaar waarin niet direct duidelijk is hoe u ze in uw DSO-calculatie moet verrekenen. Betwiste facturen bijvoorbeeld. Laat u ze meewegen of niet? Een ander negatief aspect is dat de DSO-ratio geen indicatie van de toekomst geeft. Omdat u nergens een referentie naar de financiële gezondheid van de portefeuille vindt, kan het DSO-cijfer snel veranderen. U hebt geen garantie dat een klant die ondanks financiële problemen vandaag goed betaalt, dat morgen ook zal doen.

DSO: niet voor finance, wel voor sales

Het negatieve betoog uit de vorige alinea’s betekent niet dat de DSO onbelangrijk en onbruikbaar is. Sterker nog, aandacht voor deze ratio is het begin van een goed cashmanagement. Vergeet ook vooral niet dat heel veel ondernemingen benchmarks uitvoeren op basis van de DSO. Een goede score geeft u een duidelijke indicatie van hoe u werkt en hoe uw klanten betalen. Een goed beleid op dit gebied kan u een positief imago opleveren. Dit is uiteraard weer goed voor uw organisatie.

Al met al gebruik ik DSO vooral als een indicator. In mijn ogen is het geen goede Key Performance Indicator voor het financiële departement. Aan de andere kant voel ik wel wat voor het idee om het als KPI op te nemen voor het salesdepartement. Ik ben erg benieuwd wat uw mening hierover is?

Gelijkaardige publicaties