Compétences importantes dans la gestion des débiteurs : le credit manager (1/3)
Terug naar overzicht
blog

Checklist: kredietrisico verminderen

Als creditmanager draagt u een zware verantwoordelijkheid. U beslist onder meer of uw klanten en prospecten krediet krijgen of niet en de betalingstermijn die ze daarbij dienen te hanteren. Deze checklist zegt u welke stappen u dient te doorlopen.

Checklist voor creditmanagers

Geen enkele klant mag u groen licht geven zonder een intensieve controle. Doe dit pas nadat u deze checklist voor creditmanagers doorlopen hebt.

Vink aan wat u dient te ondernemen. Per project en per klant telkens opnieuw. Elk vakje in deze checklist is een taak. Verleen geen krediet zonder de volledige lijst door te nemen. Ook al zijn sommige punten dan niet op elk moment van toepassing.

  • Ik heb de facturatiegegevens gecontroleerd en ze zijn correct (ingebracht in het interne systeem).
  • Ik heb het kredietrisico gecontroleerd aan de hand van interne databronnen.
  • Ik heb het kredietrisico gecontroleerd aan de hand van externe databronnen.
  • Ik heb aan de klant een customer score toegekend.
  • Ik ga na wie er aan de touwtjes trekt bij onze grootste klanten.
  • Ik keur een verlenging op onze standaard betaalafspraken pas goed na een grondige controle.
  • Ik laat klanten met een hoog risicoprofiel sneller of contant betalen.
  • Ik wacht niet op te late betalingen om in actie te komen.
  • Ik stuur automatisch een bedanking wanneer een factuur wordt betaald.
  • Ik informeer andere afdelingen over klanten die te laat zijn met hun betalingen.
  • Ik verleen steun aan sales om nieuwe klanten te werven.

Automatiseer kredietanalyse

Hebt u het idee dat u wel heel veel tijd moet uittrekken om elke klant door te lichten? Dan is er goed nieuws, want veel van deze taken kunt u automatiseren.

Zo hebt u bijvoorbeeld de mogelijkheid om automatisch geactualiseerde kredietanalyses toe te voegen aan uw klantendossiers. Vanuit uw CRM-systeem of uw boekhoudpakket kunt u automatisch een bedanking sturen als betalingen geregistreerd worden. Of aanmaningen versturen als dat niet het geval is. Op die manier zult u heel wat tijd besparen en blijft u organisatorisch toch in orde.

En wat te denken van de nieuwste beslismodellen? Die zorgen ervoor dat u met één druk op de knop meteen weet of u een klant kunt accepteren, afwijzen of dient door te verwijzen. Zonder expertise, zonder interpretatie, zonder discussie.

Hoe dit in zijn werk gaat, leest u in het e-paper:

Belismodellen luiden nieuw tijdperk in bij klantacceptatie

Gebruik deze mogelijkheden zodat u zich kunt focussen op overleg met de andere afdelingen en de dossiers die uw ervaring en kennis vereisen.

Gelijkaardige publicaties