De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Belangrijke competenties in debiteurenbeheer: de debiteurenbewaker (3/3)

Als CFO of CEO is het belangrijk dat u de juiste mensen op de juiste plaats zet. Uiteraard geldt dit ook voor de medewerkers die belast zijn met het debiteurenbeheer en het creditmanagement. In het eerste deel ging ik in op de competenties van de creditmanager. In het tweede deel keken we naar die van de debiteurenbeheerder. In dit derde en laatste deel komen de competenties van de debiteurenbewaker aan bod.

‘’De Beltijger’’

De debiteurenbewaker is de persoon die zich bezig houdt met de operationele kant van het debiteurenbeheer. De bewaker onderneemt actie als klanten hun afspraken niet nakomen. Hij kent zijn debiteurenportefeuille door en door en weet exact hoe om te gaan met zijn individuele gesprekspartners. Analytisch vermogen is niet onbelangrijk, maar om effectief te incasseren is de debiteurenbewaker vooral een communicatie-expert. Een bewaker is niet bang om te bellen en weet op klantvriendelijke wijze de klant te overtuigen om direct te betalen. Hij weet dat hij een directe bijdrage levert aan de resultaten van het bedrijf. Zijn energie haalt hij uit de resultaten die voortkomen uit gesprekken. Tips om effectief telefonisch te incasseren vind u in dit blog.

De competentieroos van de debiteurenbewaker

De competentieroos bevestigt dat mondelinge communicatie en overtuigingskracht kerncompetenties zijn van de debiteurenbewaker. Ook op discipline en de organisatie van eigen werk scoort de bewaker hoog. Hij is immers verantwoordelijk voor de portefeuille.
Competentieroos debiteurenbewaker
 

Kennisgebieden debiteurenbewaker

Cruciale functie… maar zonder training

Leidinggevenden denken vaak lichtzinnig over de functie van debiteurenbewaker. Regelmatig kom ik ze tegen als trainer. Werknemers die debiteurenbewaking erbij nemen, omdat ze toevallig op de afdeling finance zitten. Ongetraind wordt van hen verwacht één van de moeilijkste gesprekken met klanten te voeren. Eigenlijk is het onbegrijpelijk voor zo’n belangrijke functie. Een functie die overigens direct invloed heeft op het werkkapitaal van de onderneming. Het is niet juist om dit te laten uitvoeren door (ongemotiveerde) medewerkers die het niet leuk vinden om te bellen en daar eigenlijk ook niet geschikt voor zijn.

Investeer in betere vaardigheden

Mijn advies: investeer als leidinggevende of debiteurenbewaker in trainingen op het gebied van telefonisch incasseren. Een iets andere benadering leidt al gauw tot betere resultaten.

Op zoek naar tips voor het verbeteren van uw creditmanagementbeleid?

Download de cue card

Gelijkaardige publicaties