Les données, l’arme secrète pour des ventes efficaces (3/3)
Terug naar overzicht
blog

Predictive analytics: groeien dankzij meer efficiëntie

Bedrijven die data kunnen analyseren en interpreteren, zijn perfect in staat om veel efficiënter te presteren. Ze kunnen bijvoorbeeld kosten drastisch verminderen, nieuwe inkomstenbronnen ontdekken en klantentrouw naar een hoger niveau tillen. Welkom in de wereld van predictive analytics.

Er is al veel inkt gevloeid over predictive analytics, maar de concrete toepassingen bleven schaars. Nu ondernemingen en organisaties in alle sectoren de digitale transformatie omarmen, kan of moet daar snel verandering in komen.

Spoor problemen vroegtijdig op

Als er in een businessomgeving problemen of commerciële kansen opduiken, dan bent u daar liefst zo snel mogelijk van op de hoogte. Sterker, u probeert zo accuraat mogelijke voorspellingen te doen om kansen op te sporen of om uw bedrijf in te dekken tegen risico’s. Maar tot op vandaag is die vooruitziende blik toch vaak gebaseerd op buikgevoel en op ervaring. Tot voor kort:

  • gebruikten fabrikanten hun machines tot die stuk gingen
  • beseften retailers pas bij een stockbreuk dat ze over onvoldoende voorraad beschikten
  • verloren financiële instellingen geld omdat ze fraude veel te laat ontdekten
  • verloren wielrenners tijdritten omdat ze door een slechte houding op de fiets, te veel energie verspilden
  • was er geen groeiscore die kon voorspellen of een bedrijf zou groeien of niet

Het zijn maar enkele van de voorbeelden met negatieve gevolgen, die dankzij predictive analytics tot het verleden zouden moeten behoren.

Meer mogelijkheden om te meten en te registreren

In openbare ruimtes, thuis of op specifieke bedrijfslocaties zullen, naarmate The Internet of Things sterker doorbreekt, steeds meer meetinstrumenten, camera’s en andere registratiemiddelen opduiken. Meer en meer nieuwe producten en diensten zijn gebaseerd op data die gegenereerd worden door sensoren, meters en camera’s. Daarvan zijn er spraakmakende voorbeelden genoeg. In de Formule 1 worden bandenwissels bijvoorbeeld ingefluisterd op basis van data, die het ‘uithoudingsvermogen’ van de banden voorspellen. Een juiste analyse is hier van cruciaal belang. Zoniet dan krijg je een klapband.

Predictive analytics voor kleine en middelgrote organisaties

De verschillende meetinstrumenten kunnen data sturen naar een platform met analytische software. Al deze data worden (in realtime) door een model getoetst en gekwalificeerd.

Het klinkt groot en duur. Nochtans is deze routing niet enkel weggelegd voor bedrijven met grote budgetten. Ook bij kleine en middelgrote ondernemingen zijn enorm veel online en offline data beschikbaar om met predictive analytics te starten. De analyse hiervan kan bijzonder nuttig zijn voor onder meer sales en marketing.

Voorspel welke klanten in de toekomst het meest opleveren

Op basis van die data kan uw bedrijf bijvoorbeeld voorspellen:

  • welke salesleads de meeste kansen bieden op omzetgroei
  • hoe de kredietwaardigheid van een klant zal evolueren
  • welke klanten rijp zijn voor een nieuwe bestelling

De toepassingen zijn eindeloos en het is dan ook de hoogste tijd om u hierin te verdiepen. Starten met predictive analytics is overigens niet alleen voor nerds. Vier stappen zijn voldoende om met predictive analytics te starten.

Lees ook het eBook:

Het handboek voor data-driven marketing

Gelijkaardige publicaties