Drie noodzakelijke ingrediënten om met predictive analytics te starten
Terug naar overzicht
blog

Drie noodzakelijke ingrediënten om met predictive analytics te starten

Op basis van vertoond gedrag toekomstige scenario’s voorspellen. Dat klinkt iedere moderne ondernemer wellicht als muziek in de oren. Maar hoe zorgt u ervoor dat dit geen ideaalbeeld blijft en ook echt werkelijkheid wordt? In dit artikel krijgt u alvast drie ingrediënten die u nodig heeft om met predictive analytics aan de slag te gaan.

De voordelen van predictive analytics liggen voor de hand. U lost problemen op, nog voor die zich voordoen. En vooral, u ontdekt kansen die voor andere, niet-datagedreven organisaties, nog verborgen blijven. Klinkt goed, niet? Het is alvast voldoende reden om met predictive analytics aan de slag te gaan.

Voorspellende kracht van data is onmisbaar

In deze economisch onzekere tijden, met een – wellicht groot – aantal dreigende faillissementen, groeiende frauderisico’s en steeds strengere wet- en regelgeving inzake klantcontroles, is het zaak om in beweging te komen. Sterker nog: de voorspellende kracht van data is onmisbaar geworden om een stabiele toekomst uit te stippelen.

Maar hoe zet u hierin de eerste stappen? Deze drie ingrediënten moeten alvast op punt staan om een werkomgeving te creëren waarin predictive analytics kan floreren.

1. Breng IT en business vanaf het begin samen

Datagedreven ondernemen is geen taak voor óf IT óf de business. Wilt u het maximale halen uit de voorspellende kracht van data? Dan zult u ervoor moeten zorgen dat IT en de business vanaf het prille begin met elkaar optrekken.

Marketing-, sales- en serviceteams kennen de business het beste en weten als geen ander welke variabelen succes definiëren. IT beschikt op haar beurt over het technisch vernuft én fungeert als kritisch klankbord. Niet door klakkeloos uit te voeren wat businessunits vragen, maar door hierover constructief met elkaar in gesprek te gaan.   

2. Doorbreek silo’s en open uw infrastructuur

Om de toekomst zo goed mogelijk te kunnen voorspellen, hebben modellen grote hoeveelheden data nodig. Inzetten op predictive analytics is niet zinvol, noch succesvol wanneer data niet door de organisatie heen stroomt.

De traditionele opbouw van bedrijven, met gescheiden afdelingen die elk hun eigen systemen hebben en op aparte plekken hun data opslaan, staat datagedreven ondernemen in de weg. Nog voordat IT en de business om tafel gaan zitten om de volgende stappen te zetten, is het noodzakelijk om eerst uw infrastructuur kritisch onder de loep te nemen.

Met behulp van onder andere API’s is communicatie tussen systemen en tools vandaag vrij eenvoudig mogelijk. En bent u in staat de nog bestaande (data)silo’s te doorbreken.

3. Data schoonmaken en -houden, want garbage in = garbage out

Datasets beschikken over een vastgesteld aantal variabelen, terwijl de toekomst door een onbeperkte hoeveelheid factoren wordt bepaald. Predictive analytics vertelt dus niet exact wat er zal gebeuren, maar levert u wel inzichten op. Inzichten die u helpen om een richting te bepalen of keuzes te maken. Honderd procent garanties vallen echter nooit te geven.

Wilt u daarentegen dat de voorspellingen zo correct en accuraat mogelijk zijn? Dan is het wel belangrijk dat de gegevens waarop u de inzichten baseert voor de volle honderd procent betrouwbaar zijn. Hoe fraai en geavanceerd uw voorspellende modellen ook zullen zijn, als u er foutieve informatie in steekt, maakt dat de uitkomsten per definitie onbetrouwbaar. Immers: garbarge in = garbage out. Zorg er daarom voor dat uw datalandschap schoon is van bij het begin én dat het dat ook blijft.

Aan de slag met predictive analytics?

Datagedreven ondernemen is de toekomst, maar we begrijpen dat organisaties hiermee blijven worstelen. Daarom staan we voor u klaar, om samen met predictive analytics aan de slag te gaan.

Staat datagedreven ondernemen als thema hoog op uw agenda, maar heeft u geen idee waar u precies moet beginnen? Bent u op zoek naar hoogwaardige data om uw beslissingen te ondersteunen en/of uw eigen database te verrijken? Of bent u op zoek naar de juiste tools om de volgende stap binnen uw digitale transformatie in te zetten? Wat uw uitdaging ook is, we horen graag hoe we u kunnen helpen.

Laat uw gegevens hier achter, dan komen we zo snel mogelijk bij u terug.

Gelijkaardige publicaties