Recourez à un médiateur de crédit
Terug naar overzicht
blog

Denkt u ook zo over preventief debiteurenbeheer?

Al jaren lobby ik tijdens mijn opleidingen voor een debiteurenbeheer als rode draad doorheen het zakenleven. Meestal zijn alle aanwezigen het eens met mijn visie. Want preventief debiteurenbeheer zorgt ervoor dat uw klanten achteraf beter betalen. Het adagio luidt: voorkomen is beter dan genezen.

Tot ik een tijdje geleden een bedrijfsleider van een kleine, zeer succesvolle kmo ontmoette. Hij vond preventief debiteurenbeheer niet nodig en gebruikte de volgende vergelijking.

“Ik betaal al jaren een brandverzekering en heb ze nog nooit nodig gehad. Ik heb nog nooit een auto-ongeval gehad. En aan de verzekering van mijn wagens heb ik ook al veel geld besteed. Verzekeringen zijn verplicht, het preventief debiteurenbeheer niet en daarom wil ik er ook geen geld aan uitgeven. Trouwens: ik ken mijn klanten.”

Is debiteurenbeheer een verzekering?

Even stond ik met mijn mond vol tanden. Zijn redenering klopte. We zijn goed verzekerd, maar we hopen ze nooit nodig te hebben. En als we er geen gebruik van moeten maken, dan kosten ze ons inderdaad veel geld. Maar wat als we geen verzekering hebben en er overkomt ons toch iets? Ik stelde hem de vraag of hij zijn bedrijfspand terug met eigen middelen kon opbouwen na een brand. Ik vroeg hem ook of hij genoeg liquide middelen had om alle firmawagens die in het afgebrande pand stonden te vervangen. De bedrijfsleider zweeg even en zei toen:

“Gelukkig is de kans zeer klein dat dit effectief gebeurt, dus maak ik me daar geen zorgen over.”

Ik vroeg hem ook of hij brandblussers, rookmelders, branddetectie , branddekens en andere brandwerende middelen had. De bedrijfsleider antwoordde trots dat hij er zelfs meer had dan wettelijk verplicht is.

Dus zei ik hem:

“Niettegenstaande dat de kans gelukkig zeer klein is dat uw pand afbrandt, bent u toch beter beschermd dan wettelijk verplicht is?”

Ik feliciteerde hem, want een voorbereid man telt voor twee.

35% van betaling te laat

Ik sprak de bedrijfsleider ook over de kans dat één van zijn klanten te laat betaalt. Iets wat dagelijks gebeurt. Heel wat Belgische ondernemingen hebben het moeilijk. Gemiddeld 35% van de betalingen wordt te laat uitgevoerd. En dat heeft opnieuw consequenties voor het betaalgedrag.

“De kans dat een klant niet betaalt is vele malen hoger dan de kans dat uw pand afbrandt. En toch neemt u hiervoor geen maatregelen?”

De kmo-baas antwoordde: “Ja, maar als er een klant niet betaalt, dan ga ik daar niet aan failliet.”

Klopt zei ik, op voorwaarde dat het bedrag niet te groot is. Maar u zal het resultaat van uw boekjaar aanzienlijk zien slinken. Met een beetje pech moet u een heel jaar werken zonder winst omwille van één wanbetaling.

“Ik ken mijn klanten”

Noch ik, noch de andere deelnemers konden hem overtuigen. Verschillende aanwezigen noemden bedragen die ze verloren hadden toen klanten niet betaalden. Maar de bedrijfsleider bleef halsstarrig bij zijn standpunt.

“Ik ken mijn klanten en ik volg ze zelf wel op. Preventief debiteurenbeheer is niet aan mij besteed.”

En wat gebeurde er zopas? Ik kreeg telefoon van deze mijnheer. Hij wilde graag één van mijn salescollega’s spreken, want hij had een probleem. Een klant waar hij al tien jaar mee samenwerkte, was plots failliet.

Even heb ik gedacht: “loontje komt om zijn boontje”. Maar vooral denk ik nu dat het spijtig is dat zijn ogen pas zijn opengegaan na dit financieel verlies. Via preventief debiteurenbeheer had hij veel vroeger geweten dat het bij zijn klant toch niet zo goed liep als hij wel dacht.

Gelijkaardige publicaties