Big data, credit management et la quatrième révolution industrielle
Back to overview
blog

OPINIE: Belgische kmo’s dreigen de big data-trein te missen

Dit artikel verscheen eveneens op de website van express.be.

In studies uit Amerika en Engelstalige artikels vliegen de terrabytes, pettabytes tot en met zettabytes u om de oren. Tegen 2020 zou het volledige digitale universum maar liefst 44 zettabyte groot zijn, aldus een recent onderzoek door IDC. Giganten als Walmart, Facebook, Amazon en Google weten intussen alles over ons. En ze weten hoe deze informatie in te zetten om zichzelf te versterken. België als kmo-land hinkt onrustwekkend achterop.

In België blijft het oorverdovend stil in vergelijking met deze Amerikaanse tsunami aan gegevens. Cijfers over big data vallen hier nauwelijks te rapen. Grote bedrijven zijn dan wel voorzichtig aan het experimenteren. Zo sturen ze al eens een reclamefolder met gepersonaliseerde aanbiedingen. Maar tegelijkertijd blijft big data voor de gemiddelde kmo een heel ver-van-mijn-bed-show.

Vooral opschudding over big data en Facebook

Wel is er bijvoorbeeld opschudding wanneer een bank als ING of BNP Paribas Fortis besluit om onze gegevens actiever te gaan ontginnen als grondstof voor nieuwe campagnes. Afwachtend wordt gereageerd wanneer ING aankondigt te investeren in big data bedrijven.

Er zijn verder wat strubbelingen wanneer Facebook zijn richtlijnen aanpast over hoe ze onze gebruikersinformatie exploiteren. En Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein wil ervoor zorgen dat de big data die het bedrijf uit Sillicon Valley opslaat, wat consumentvriendelijker wordt verzameld en gebruikt.

Belgische cijfers ver te zoeken

Belgische cijfers over big data zijn heel zeldzaam. Opslagspecialist EMC bracht in 2013 wel een interessant Belgisch onderzoek uit, op basis van antwoorden van 181 IT-managers, IT-professionals, technische experten, data scientists en storage managers. Volgens deze studie zegt 76 procent van de bedrijven in België en Luxemburg dat big data kan helpen om betere beslissingen te nemen. Het jaar voordien was nog maar 40 procent van de respondenten daarvan overtuigd. De cijfers over hoeveel bedrijven big data effectief inzetten, liggen lager. Een kwart van hen zegt effectief te hebben ondervonden dat big data hen helpt om de juiste beslissingen te nemen.

3 redenen waarom België als KMO-land achter blijft

Zoals we eerder schreven, blijft het bij het gemiddelde bedrijf in ons kmo-land België stil. Big data? “Wel eens van gehoord, maar we doen er niets mee”, klinkt het.

Drie hoofdredenen waarom de kmo niet big data-minded is.

1.   Geen verantwoordelijke op managementniveau

Hoofdreden is dat er niemand binnen de kmo’s mee bezig is. Heel weinig Belgische ondernemingen hebben een chief data officer, of een functie die hiermee overeenstemt. Zo is niemand in het bedrijf in staat om ICT, data en analyse te koppelen aan de uitdagingen van de verschillende afdelingen binnen de onderneming.

2.   Data en IT zitten in een gesloten departement, weg van marketing

Als er dan toch iemand met data bezig is, dan is het vaak enkel de CIO. Deze is verantwoordelijk voor de IT-infrastructuur en hoe deze in te zetten in het bedrijf. Maar helaas, zal die er met een IT-bril naar data kijken. Expertise en tijd ontbreken vervolgens om data te analyseren. Hij of zij zal zelden meedenken met de marketeer voor wie de data nochtans heel interessante cijfers zal bevatten. Marketing en IT, twee aparte werelden. Waardoor er uit de data ook geen inzichten uitgehaald worden die u voorsprong zullen geven op de concurrentie.

3.   Integratie- en big data-tools ontbreken

Data blijft in de systemen zitten. Het wordt wel opgeslagen, maar niet ontgonnen. Wat sales verzamelt over klanten en prospecten haalt het niet tot bij de boekhouding. Wat de data vertellen over klanten wordt niet in begrijpelijke taal tot bij de marketing gebracht. Aan de basis ligt een gebrek aan gebruiksvriendelijke en geïntegreerde systemen. In de meeste bedrijven zijn softwarepakketten los van elkaar gegroeid in de verschillende afdelingen. Pas wanneer er bruggen worden gebouwd, zal het geheel sterker worden dan de som van de afzonderlijke delen.

Doe de test. Win extra leads

Voor heel wat KMO’s is het moeilijk om zelf big data processen en structuren op te zetten. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen proberen. Vandaag is het mogelijk om via big data een ijzersterke doelgroep te selecteren en hieruit extra leads en klanten te halen. Op basis van de doorlichting van uw eigen klantenportefeuille, in combinatie met big data, kunt u erachter komen hoe uw ideale klant eruit ziet. Eens u dit weet, kunt u op zoek naar look-a-likes.

Big data kunt u in uw sector vandaag misschien nog afschilderen als een Amerikaans fenomeen dat u niet nodig hebt om uw klanten te houden. Maar vroeg of laat waait het in volle kracht de oceaan over. Ook in uw specifieke sector. Als u dan niet klaarstaat, kan het snel gedaan zijn. Zeker wanneer uw concurrenten wel op de big data-trein springen.

Lees ook het e-book:

De schatkamer van big data

Newsletter

Sign up for the newsletter and stay inspired thanks to our ...