5 voordelen van een kwalitatieve klantenportefeuille
Terug naar overzicht
blog

5 voordelen van een kwalitatieve klantenportefeuille

Elke kleine zelfstandige voelt en ziet onmiddellijk welke klanten op tijd betalen. Hij heeft er contact mee. Hij kent ze. Op zijn eigen rekening ziet hij meteen zijn betaalde en onbetaalde facturen. Vaak komt hij in nood wanneer er te veel klanten niet betalen en voelt hij het rechtstreeks aan zijn inkomen. In een groot bedrijf is dit anders.

Een verkoper die een klant binnenhaalt, ziet vaak niet hoe deze betaalt. Of hij weet het wel, maar het raakt hem niet in zijn maandelijkse salaris. Toch hebben verkopers er baat bij om goede betalers binnen te halen. Zij vormen de basis van een kwalitatieve klantenportefeuille en dat heeft heel wat voordelen. Ook voor de verkoper zelf.

5 voordelen van kwalitatieve klanten

Focus op klanten die het verdienen

U kunt aandacht besteden aan uw goede en trouwe klanten. U hoeft immers minder tijd te besteden aan kleinere klanten die veel service vragen. 'Geen tijd' hoeft u dan niet meer als excuus in te roepen. U heeft wel tijd om bij uw klanten binnen te springen.

Gemakkelijker extra verkoop realiseren

Met meer bezoekjes bij uw klanten, of met dat ene extra telefoontje om te informeren hoe het bij de klant loopt, verhoogt u uw kans op een nieuwe bestelling. En belangrijk: zonder dat u moet pushen of met kortingen moet zwaaien.

Meer tijd voor prospectie

De vrijgekomen uren kunt u investeren in uw zoektocht naar nieuwe kwalitatieve klanten. U hebt de tijd om hun gegevens na te gaan, om hun balans te analyseren, om meer op bezoek te gaan.

Lees ook:

Intelligente leadgeneratie in B2B

Groei van omzet en winst

Een kwalitatieve klantenportefeuille doet omzet en winst sneller toenemen dan een portefeuille met zowel goede als slechte klanten. U hoeft geen verlies te compenseren. U spaart postzegels, papier en tijd uit omdat u geen betalingsherinneringen moet sturen.

Betere relatie met boekhouding

Is uw relatie met uw boekhoudcollega's vandaag vertroebeld? Vloeken zij op de niet-betalende klanten uit uw portefeuille? We kunnen u verzekeren dat deze relatie verbetert naarmate uw portefeuille verbetert. Wist u trouwens dat zij u kunnen helpen uw klantenbestand te verbeteren? Zij kunnen aantonen welke de betere klanten zijn. Vraag nu al hun advies.

Checklist voor verkopers

Naast uitgebreide financiële rapporten en analyses dient ook de verkoper zich een beeld te vormen van de kwaliteit van een klant. Gewoon door zijn ogen te gebruiken en dat is nog steeds gratis bij een klantenbezoek. Niet dat we buikgevoel willen promoten, zeker niet, maar het het geeft wel een indruk. Dus, wat vertellen ...

  • de omgeving
  • de contactpersoon
  • de sfeer
  • de uitrusting
  • het handelspand

En daarnaast: wat vertellen ...

  • de recente cijfers
  • de recente resultaten
Gelijkaardige publicaties