Hoe schokbestendig is uw onderneming en klantenportefeuille?
Terug naar overzicht
blog

Hoe schokbestendig is uw onderneming en klantenportefeuille?

Iedereen begint zo langzamerhand coronamoe te raken. Wij zijn dan wel ‘klaar’ met corona, maar corona is niet klaar met ons. Nu we ons in de tweede golf bevinden wordt al te goed duidelijk dat dit op de lange termijn nog een grote impact zal nalaten. Denk bijvoorbeeld aan de aanstormende golf van faillissementen en het feit dat harde keuzes zich beginnen op te dringen. Steunmaatregelen vanuit de overheid zullen er namelijk ook niet oneindig zijn. Daarom is het belangrijk om de schouders eronder te zetten en u al te richten op wat komen gaat. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat u weloverwogen beslissingen neemt in deze onzekere tijd?

Proactief monitoren

Als ondernemer staat u vaak genoeg voor uitdagingen. Een uitdaging die altijd speelt, en nu net wat extra, is hoe u overeind kunt blijven. Het voortbestaan van de onderneming is vanzelfsprekend van essentieel belang. Daarbij is het belangrijk dat u zich ervan bewust bent dat uw bedrijf alleen gezond kan zijn als uw keten ook gezond is. Dit klinkt misschien logisch maar toch zijn veel bedrijven vaak erg gefocust op hun eigen onderneming en vergeten de rest van de keten. Ga maar eens na, als uw leverancier niet meer kan leveren of uw klant de facturen niet op tijd betaat, dan heeft dat impact op uw onderneming en het voortbestaan ervan. Het is daarom van belang om goed en proactief te monitoren hoe uw potentiële en huidige klanten en leveranciers ervoor staan. Neem geen genoegen met een jaarrekening. Deze kunnen een erg vertekend beeld geven. Zeker als u nu, in tijden van crisis, een jaarrekening op zou vragen over boekjaar 2019. Dat heeft geen enkel nut. Er kan al veel veranderd zijn in 2020 ten opzichte van 2019, zowel positief als negatief. En de jaarrekening over boekjaar 2020 is er nog niet.

Ontwikkelingen klantenportefeuille

In het continu monitoren van alle ontwikkelingen in uw klantenportefeuille kruipt veel tijd. Het is iets wat u regelmatig moet checken worden en waar u elke dag mee bezig moet zijn. Een bedrijf dat vandaag gezond oogt, kan morgen heel anders scoren. Daarom moet iemand in uw bedrijf deze taak op zich nemen. Diegene moet zichzelf vragen stellen als: waar kunnen we groeien, hoe staan onze klanten ervoor, hoe staan onze leveranciers ervoor, krijg ik mijn facturen op tijd betaald en waar zitten de risico’s? Op basis van de antwoorden op deze vragen kunt u concrete en gegronde besluiten nemen in de aansturing van het bedrijf en plannen maken voor 2021.

Draag een steentje bij

Door de ontwikkelingen in uw klantenportefeuille proactief te monitoren, kunt u goed inspelen op de groei- en winkansen van uw bedrijf. Een belangrijk onderdeel hiervan is ervoor zorgen dat u checkt of uw klanten en leveranciers gezond zijn. Maar ook dat zij gezond kunnen blijven. Ondernemers moeten elkaar een handje helpen. Focus op solidariteit in het ondernemerschap en zorg voor een gezond ondernemersklimaat. Denk hierbij aan grote bedrijven die kleine bedrijven eerder betalen om op die manier continuïteit te garanderen. Heeft u een buffer? Kijk hoe u uw klanten en leveranciers kunt helpen. Denk bijvoorbeeld aan een aanpassing in de betalingstermijn. Betaal zelf eerder of geef een langere betalingstermijn. Zo behoudt u een gezonde waardeketen. Om dit te kunnen doen moet u wel weten hoe deze bedrijven ervoor staan. Die solidariteit is niet alleen van belang omdat u moet weten hoe het met úw directe zakelijke relaties gaat, maar ook met hún klanten en leveranciers. En die daarvan. Als het in uw tweedegraads netwerk slecht gaat, zal u hier uiteindelijk ook last van ondervinden.

Get ahead of the game

Kent u uw klanten? Weet u welke van uw klanten in de gevarenzone terecht komen? En hoe u kunt bijdragen aan het voortbestaan van uw waardeketen? De klassieke predictiemodellen om kredieten in te schatten en faillissementen te voorspellen, gaan altijd uit van een economie in continuïteit. Daarom creëerde Graydon Schokbestendigheidsscore. Het is een score die wekelijks gevoed wordt met nieuwe inzichten en data. Het laat zien welke bedrijven voldoende reserves hebben om een crisis, dat kan de coronacrisis zijn, of welke crisis dan ook, te overleven.

Wanneer u met de Graydon Schokbestendigheidsscore aan de slag gaat bent u ‘ahead of the game’, behaalt u een voorsprong en krijgt u inzicht in uw groei- en winkansen.

Wilt u weten of uw klanten de schok van de crisis kunnen opvangen, en waar u een steentje bij kunt dragen? Vul nu het antwoordformulier in en krijg vrijblijvend een gratis screening van uw klantenbestand met de Graydon Schokbestendigheidsscore! Of kijk hier voor meer informatie over de Schokbestendigheidsscore.

Gelijkaardige publicaties