Hoe evolueert de sector leasing en verhuur van motorvoertuigen?
Terug naar overzicht
blog

Emissieloos rijden: de leasingsector staat op een keerpunt

Autorijden is vervuilend, tenzij het zonder CO2-uitstoot kan. De leasingsector voor motorvoertuigen staat in die zin op een keerpunt. Het valt niet langer te ontkennen dat de toekomst emissieloos zal zijn. LeasePlan neemt daarin een voortrekkersrol. Bart Claes geeft als Director SME & Private Lease toelichting bij de visie van het bedrijf.

Niet elke speler is overtuigd van het belang van een emissieloze koers. LeasePlan is dat wel. De wereldspeler neemt een voortrekkersrol door zich als Europese marktleider verder te ontwikkelen in het aanbieden van elektrische voertuigen.

‘De reden is eenvoudig: elektrische wagens zijn the next big thing’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan. De wereldspeler ondertekende niet zomaar het EV100, een intentieverklaring van prominente bedrijven die stuk voor stuk streven naar een emissieloze vloot tegen 2030. Naast LeasePlan hebben ook andere toonaangevende spelers in verschillende sectoren zoals HP, Unilever, Ikea, EDF Group en tal van andere bedrijven deze intentie ondertekend.

‘Let op, emissieloos wil niet zeggen dat we straks allemaal elektrisch zullen rijden. Het is best mogelijk dat binnen tien jaar waterstof of een ander middel als aandrijver dienst zal doen.’

Geen benzine of diesel tegen 2020

Maar LeasePlan gaat nog een stap verder.

‘Aangezien 2030 nog ver weg is, verscherpen we onze ambitie. Tegen 2020 willen we geen enkel benzine- of dieselvoertuig meer in onze eigen vloot van bedrijfswagens. De voertuigen van onze vertegenwoordigers zullen dus allemaal vervangen worden. Daarin willen we ons nadrukkelijk onderscheiden van de andere spelers op de markt. En ergens is dat ook logisch. Je kunt een klant niet aansporen om elektrisch of emissieloos te rijden, als je zelf nog in een dieselwagen rijdt. Dat gaat gewoonweg niet.’

Toch merkt hij op dat een bepaalde groep autobestuurders nog een tijdlang met een dieselwagen zal rijden. Noodgedwongen.

‘Ik denk daarbij in de eerste plaats aan vertegenwoordigers, die elk jaar 80.000 kilometer afleggen. Een benzinewagen zal voor hen niet de meest economische keuze zijn. Dat is dus geen optie. Afhankelijk van waar die vertegenwoordiger de meeste kilometers aflegt – veel stadsverkeer of veel snelwegen – heeft hij mogelijk niet veel aan een hybride. De enige groene oplossing is een model die je niet moet inpluggen, maar dat oplaadt terwijl je ermee rijdt.’

Research

Vandaag heeft LeasePlan in België een 170 medewerkers met een bedrijfswagen. Daarvan zijn er 50 na een eerste verzoek elektrisch gaan rijden.

‘Zij hebben hun wagen ingewisseld voor een milieuvriendelijk model. Sommigen rijden dagelijks 40 à 45 kilometer om op het werk te geraken, dus 90 kilometer per dag. Daar komt organisatie aan te pas. Maar tegelijk zien we dat ook als een vorm van research die we op grote schaal kunnen aanwenden.’

‘Voor onze accountmanagers is dat bovendien een ervaring die ze kunnen overbrengen naar de klant. Meteen kunnen ze ook even hun autosleutels doorgeven om die klant een testrit te laten maken. Zo weet hij waar hij zich aan mag verwachten. We stellen vast dat dat een heel goede zaak is.’

Cash-for-car

LeasePlan onderscheidt zich daarnaast ook in de manier waarop het sterk inzet op cafetariaplannen, waarbij loon wordt opgesoupeerd aan alternatieven.

‘Wij hebben daar een aantrekkelijke propositie voor’, zegt Bart Claes. ‘Daarbij wordt de vraag ook in de omgekeerde richting gesteld. Kan er loon worden ingeleverd om een auto in het loonpakket te stoppen? De reden is eenvoudig. In bepaalde sectoren en regio’s woedt de war for talent nog steeds heel sterk. Wie dan niet uitsluitend wil rekruteren onder de kerktoren, moet zich kunnen onderscheiden ten opzichte van andere spelers.’

Gelijkaardige publicaties