Voorkom dat klanten u meezuigen in hun negatieve spiraal
Terug naar overzicht
blog

Voorkom dat klanten u meezuigen in hun negatieve spiraal

In België wordt zo'n 30% van alle facturen te laat betaald. Voor ondernemers maakt dat het er niet makkelijker op. Marges staan vandaag immers langs alle kanten onder druk. Nieuwe wanbetalingen ondermijnen op hun beurt gezonde ondernemingen en versterken de neerwaartse spiraal. Monitoring kan echter veel onheil voorkomen.

Herkent u deze situatie?

Op het moment dat u met een zakenrelatie in zee gaat, heeft u ongetwijfeld een duidelijk beeld van dat bedrijf. De nieuwe klant heeft de acceptatieprocedure met succes doorlopen. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Een klant die vandaag financieel gezond is, is dat binnen een half jaar misschien niet meer. Uw klant betaalde dan in het verleden altijd correct, maar dat wil niet zeggen dat die dat altijd zo zal blijven doen.

U zult het reilen en zeilen binnen uw klantenportefeuille uiteraard wel opvolgen, maar dat is dan op een beperkte schaal. U leest berichten online, vangt geruchten op of u consulteert jaarrekeningen. En u heeft natuurlijk zicht op het betaalgedrag van uw klant. Maar wie over een grote klantenportefeuille beschikt, weet dat het niet evident is om dat nauwgezet voor elke klant elke keer opnieuw te blijven doen. Dan kan er weleens iets aan uw aandacht ontsnappen. Of u zou al een hele batterij medewerkers moeten inschakelen om alle informatie te verzamelen, te analyseren en ook nog eens correct te interpreteren. Monitoring neemt die zorgen bij u weg.

Monitoring geeft u gemoedsrust

Monitoring is een alarmsysteem en dat mag u zowel in negatieve (risico’s detecteren) als positieve (kansen detecteren) zin beschouwen. Het brengt u onmiddellijk op de hoogte van veranderingen in uw klantenportefeuille. Hoe beter u op de hoogte bent, des te sneller en gepaster u bij veranderingen – van welke aard ook – op de bal kunt spelen.

Monitoring is inmiddels geïntegreerd in het Graydon Insights-platform, het online portaal dat alle tools bevat om risico’s en kansen te detecteren. Daarin lijst u de ondernemingsnummers op van de bedrijven die u permanent in de gaten wilt houden. Ging uw klant failliet of vroeg hij bescherming aan via de WCO? Wijzigde er wat aan de scores (kredietlimiet, betaalgedrag, multiscore, rating, opheffingsscore)? In positieve of negatieve zin? Dan wordt u daar via monitoring onmiddellijk van op de hoogte gebracht. Niets zal u nog ontgaan, want u ontvangt er meteen (afhankelijk van uw instellingen) een bericht van in uw mailbox.

Wanneer monitoring?

Met sommige zakenrelaties zult u een groter of langduriger engagement aangaan. Een project dat over meerdere jaren loopt en waarmee grote bedragen gemoeid zijn, houdt tegelijk een groter risico in. Stelt u zich voor dat één van deze klanten in de problemen komt door verkeerde investeringen of een gebrekkige budgettering. Dan wilt u daar liever niet het slachtoffer van worden. Als het die klant vervolgens niet langer lukt om facturen tijdig te betalen, dan hoort u liefst in een vroeg stadium het alarm afgaan. Dat is precies wat het monitoring doet.

Ook in sectoren waar klanten contracten afsluiten die over meerdere maanden of jaren lopen (met facturen per maand of per kwartaal), is monitoring een onmisbare tool om de financiële gezondheid van de klantenportefeuille nauwlettend in de gaten te houden.

Besef dat ook de meest standvastige leverancier in de problemen kan geraken. Als hij van levensbelang is voor uw productieproces, dan wilt u liever niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Natuurlijk wilt u dan voorkomen dat uw bevoorrading in het gedrang zou komen. Ook in die zin is monitoring dan een waardevolle tool.

Ook opportuniteiten worden onder de aandacht gebracht

Tegelijk wilt u geen groeikansen laten schieten. Gaan de scores bij één van uw zakenrelaties de positieve richting uit? Dan is dat misschien wel het uitgelezen moment voor uw salesteam om met deze klant contact op te nemen.

Steeds bent u op de hoogte van wat er beweegt. U kunt onmiddellijk beoordelen of uw zakenrelatie positief of negatief evolueert en daarop inspelen.

Monitoring bundelt alle wijzigingen die Graydon via meerdere kanalen verzamelt en brengt u daar meteen van op de hoogte. Flexibiliteit en het vermogen om snel te reageren, zijn meer dan ooit essentieel. Alleen zo kunt u de concurrentie en de nieuwste ontwikkelingen het hoofd bieden.

Meer weten over Graydon Monitoring Tool? Onze business data advisors leggen u graag alles haarfijn uit. Voor een vrijblijvende demo zijn ze te bereiken op 03 280 88 00 of info@graydon.be.

Gelijkaardige publicaties