Geplaatst op 16/10/2015 in Home / Downloads / Kredietinformatie

Credit Maturity Model, het buikgevoel voorbij

De weg naar een optimaal creditmanagement.
Credit Maturity Model, het buikgevoel voorbij

De creditmanager lost vandaag nog vaak de problemen aan het eind van de verkoopcyclus op: wanbetalers aanpakken. Maar creditmanagement is veel meer dan debiteurenbeheer.

Modern creditmanagement evolueert naar een meer predictieve vorm: van risico’s voorkomen, naar kansen detecteren, sales leads identificeren en de waarde van klanten voorspellen. Maar hoe evolueert u met uw bedrijf van een reactief debiteurenbeheer naar een creditmanagement dat in de eerste plaats kansen ziet?

Graydon ontwikkelde het Credit Maturity Model, een model dat u in vier fases de weg wijst naar een optimaal klantenbeheer.

4 fases van het Credit Maturity Model

  • Beginnend: van een echt creditmanagement is nog geen sprake. De jobinhoud van de creditmanager, als we in deze fase al van een creditmanager kunnen spreken, is uiterst beperkt.
  • Professionalisering: creditmanagement leunt nog steeds aan bij een reactief debiteurenbeheer, al gaat het er in deze fase al georganiseerder aan toe.
  • Preventief: de onderneming beseft in deze fase dat voorkomen beter is dan genezen. Externe data, analyses, aangepaste procedures en een intensieve samenwerking met andere afdelingen doen hun intrede.
  • Data-driven: de creditmanager krijgt een coördinerende rol en heeft zijn handen vol met gezonde bedrijfsvoering. Customer Value Management staat bovenaan de agenda.

Dit e-paper vertelt u gedetailleerd waar u staat met uw bedrijf. En wat u dient te ondernemen om naar een volgende fase op de schuiven.