À quels clients devez-vous dire ‘adieu’?
Terug naar overzicht
blog

Welke klanten zegt u het best vaarwel?

Op de website van Smashing Magazine las ik ooit een blog 'How to identify good clients (and avoid bad ones)'. Het is inmiddels een aantal jaren geleden, maar het artikel is altijd blijven hangen. In de praktijk merk ik echter dat het tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds razend actueel is.

Mag ik aan u als zaakvoerder of verkoper een paar confronterende vragen stellen?

  • Laat u soms wel eens met uw voeten spelen?
  • Blijft u alle wensen van uw klant inwilligen? Ook al helpt deze klant uw werkplezier en financiële toestand om zeep?

Ik ontmoet heel wat ondernemers die rotsvast geloven in hun bedrijf en die gepassioneerd bezig zijn. Zij werken dag en nacht. Zij innoveren. Zij gaan voor hun klanten door het vuur. En toch lukt het hen niet altijd om van hun werk te genieten. Hun plezier wordt vaak vergald door een paar slechte klanten. Een minderheid, maar toch kunnen ze een serieuze domper zetten op het enthousiasme van eender welke ondernemer.

Mijn advies: 'It's never too late to say goodbye ... to your bad clients'.

Evalueer uw klanten

Maar waarom zou u klanten schrappen uit uw portefeuille? Het is al zo moeilijk om nieuwe klanten te vinden. De marges zijn klein, de concurrentie is groot. Toch vonden we 5 goeie redenen om klanten wandelen te sturen.

1. De klant misbruikt u.

Respectvol met elkaar omgaan is een basisvoorwaarde voor elke gezonde relatie. Ook in business. Voelt u zich misbruikt? Dan kunnen we u maar één advies geven: deze klant is u niet waard.

2. U wordt niet op tijd betaald.

U hebt het waarschijnlijk al tientallen keren gelezen in andere Graydon-blogs: u bent geen bank. U mag dan wel door het vuur willen gaan voor uw klanten, de voorwaarde is dat ze u daar ook voor betalen. Correct binnen de betalingstermijn, zoals afgesproken. Een klant die dat niet begrijpt, schaadt uw cashflow, uw business en uw toekomst.

3. De klant belt u na de werkuren.

Uw klant belt in het weekend, 's avonds laat of zelfs ’s nachts omdat hij verwacht dat u dag en nacht voor hem klaar staat. Ook al heeft u hem gevraagd om daarmee te stoppen. U bent zelfstandige en u heeft het recht om uw eigen werktijden te bepalen. Het ligt in het verlengde van punt 1 en ruikt naar misbruik. Klanten bezitten u niet en dienen uw werktijden te respecteren. U verkoopt uw professionele dienst, niet uzelf.

4. Het project breidt uit zonder dat het budget stijgt.

Dit ziet u wel vaker gebeuren. U start met een bescheiden project, bijvoorbeeld een website ontwerpen. Vervolgens vraagt uw klant er nog die en die module aan toe te voegen. Voor dezelfde prijs uiteraard. Het gevolg is, dat uw marge op het project zienderogen keldert.

5. De klant negeert uw professionele aanbevelingen.

Een heel directieve klant kan alle creativiteit en plezier uit een project wegzuigen. De klant denkt het beter te weten en slaat uw raadgevingen in de wind. U wordt een uitvoerder in plaats van een waardevolle leverancier. Op het eindproduct kunt u niet trots zijn en het zal dan ook niet mooi op uw eigen portfolio staan.

Kunt u zonder deze omzet?

Toch maak ik ook graag zelf een kanttekening bij deze blog. Enerzijds moet u natuurlijk financieel in staat zijn om met deze klanten te breken. Anderzijds zal het bedanken van deze klanten u veel tijd en energie geven om nieuwe, veel interessantere klanten te werven of extra aandacht te geven aan de klanten die het verdienen.

Hoe u de slechte klanten kunt 'ontslaan', is de volgende uitdaging. In een volgende blog vertellen we u hoe u dit correct aanpakt zonder uzelf schade te berokkenen.

Gelijkaardige publicaties