De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Wat weet u van credit management?

In de quiz De Slimste Mens ter Wereld stelt Erik Van Looy steevast de vraag: “Wat weet u van……”? Telkens moeten de deelnemers dan enkele kernzaken benoemen die met het thema te maken hebben. Hoe is dat bij u als ik zou vragen: “Wat weet u van uw credit management”? In dit artikel leest u wat u hierover zou moeten weten.

Meten is weten

Voor professionals in alle vakgebieden geldt tegenwoordig: meten is weten. Of het nu om de sport gaat, de zorg of de sales en de marketing. Meten geeft inzicht en vormt daarom de basis voor effectievere en efficiëntere  processen. Toch ervaar ik dat er in veel bedrijven geen  meetpunten zijn voor credit management. Deze bedrijven hebben zo onvoldoende inzicht om op een juiste manier hun doelstellingen te realiseren.

Doelstellingen zijn voor debiteurenbeheer of credit management vaak niet specifiek genoeg. Een doelstelling als “ het saldo moet zo laag mogelijk zijn” is in deze tijd onvoldoende. Zorg voor SMART doelstellingen.

Een voorbeeld:
De totale kosten van credit management (personeel, middelen, financiering en afschrijving) voor 2014 mogen maximum  1,75% van de omzet bedragen.

KPI’s en processen

Om doelstellingen te behalen is het verstandig om standaard meetpunten te formuleren. Dit voor debiteurenbeheer, DSO (Days Sales Outstanding), debiteurensaldo en afschrijving. Met een concrete doelstelling per maand volgt u  de jaardoelstellingen goed op. Deze resultaten alleen zijn niet voldoende. U meet ook best het effect van veel voorkomende procesacties. Dat geeft inzicht op de vraag hoe de afzonderlijke acties bijdragen aan het resultaat. Ik adviseer een zicht te hebben op volgende aantallen:

  • Verstuurde facturen
  • Klanten of percentage van klanten dat tijdig betaalt (maar dan ook echt tijdig)
  • Kredietlimietoverschrijdingen (intern of bij de verzekeraar)
  • Verstuurde aanmaningen (1e-2e-3e)
  • Effectieve telefoongesprekken (1e-2e-3e)
  • Binnengekomen klachten
  • Beloftes tot betalen
  • Stoppen met leveren
  • Incasso-opdrachten 

Tenslotte nog dit

Uiteraard is meten geen doel op zich. Het geeft u inzicht in het gedrag van uw klanten en in de verschillende incasso acties. En dus zicht op de effectiviteit van de verschillende acties. Dit helpt u het  juiste te doen op het juiste moment en daarmee een succesvol debiteurenbeleid te hanteren.  

Meer weten over het effectief inzetten van uw mensen, middelen en processen binnen credit management? Download dan de Cue Card:

Richt uw creditmanagement in met deze 5 tips.

Gelijkaardige publicaties