Artikel
Geschreven door Marleen Miechielsen
Posted on 23/04/2014

Wat kost het om een oninbare vordering goed te maken?

218 keer gelezen

Vorige week kreeg ik een credit en collection verantwoordelijke aan de lijn waar ik vaak mee samenwerk. De dame in kwestie was helemaal in paniek. Eén van haar topklanten was net failliet gegaan, terwijl ze nog een vordering open had staan.

600.000 EUR bleef onbetaald. De kans om de vordering nog te recuperen, was quasi nihil. En het ergst van al: zij wist dat de financiële situatie er slecht uitzag. Ze had de accountmanager  geadviseerd om niet meer te verkopen aan die klant. De Chief Commercial Officer sloeg haar advies echter in de wind. Hij wilde samen met zijn team het opgelegde kwartaalbudget behalen.

En ze slaagden daar ook in, maar de winst is door deze verkoop totaal gekelderd. Gezien deze oninbare vordering zal het moeite kosten om dit jaar überhaupt nog winst te maken. De totaalomzet in 2013 bedroeg 18 miljoen euro, de gemiddelde winstmarge 3%. Een klein rekensommetje leert het volgende:

Als de firma in 2014 minstens evenveel omzet draait met minstens evenveel marge, dan levert op het einde van het  jaar liefst 60.000 euro verlies op. En dan mag er voor de rest niets mislopen.

Oninbare vordering sleept klant jaren mee

Hieronder vindt u een overzicht dat aantoont hoeveel extra omzet u nodig hebt als een vordering niet meer te innen is. Om 600.000 euro goed te maken aan een winstmarge van 3%, zal mijn klant liefst 20 miljoen euro extra omzet moeten draaien wil zij hetzelfde resultaat halen als in 2013. Dit gaat de klant jaren meeslepen.

 oninbare vordering

Houd deze cijfers altijd in het achterhoofd. Adviseren om niet te verkopen vergt moed. Het is echter geen beslissing om verkopers te pesten. Integendeel, het is in het belang van de onderneming. Daarom is het onontbeerlijk dat sales en finance binnen uw bedrijf intensief samenwerken.Alleen op die manier kunt u oninbare vorderingen tot een minimum herleiden.