Artikel
Geschreven door Glenn Philips
Posted on 23/05/2016

Wat als onze betaalscore niet klopt met uw bevindingen?

246 keer gelezen

In een kredietrapport van Graydon vindt u verschillende scores terug om het financieel plaatje van een bedrijf te vervolledigen. Naast het kredietadvies en de multiscore hebt u zo ook de betaalscore. Nochtans gebeurt het wel meer dat die betaalscore afwijkt van uw eigen bevindingen en betaalt uw klant beter/slechter. Wat dit kan betekenen en hoe u ermee omgaat, leest u in deze blog.

Als bedrijfsinformatiekantoor brengen we onder meer het betalingsgedrag van de Belgische bedrijven nauwkeurig in kaart. Regelmatig vragen klanten ons waarom de betaalscore van hun klant niet klopt met hun ervaringen. En daar kunnen verschillende redenen voor zijn.

Betaalscore volgens effectief betaalde facturen

Eerst een korte introductie over de betaalscore. De globale betaalscore die u terugvindt in een kredietrapport is het resultaat van een wegingsberekening toegepast op de betalingservaringen die verschillende leveranciers aan Graydon rapporteren. Recente ervaringen wegen hierbij zwaarder door. Alle gedragingen worden herleid naar een score tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe beter.

Betaalt het bedrijf binnen de afgesproken termijn? Tot 30 dagen na vervaldatum? Tot 60 dagen? enzovoort. De score en bijhorende grafiek brengen in kaart in welke mate de afgesproken betaaltermijnen gerespecteerd of overschreden worden.

Incassokansen.png

En toch is het mogelijk dat onze betaalscore afwijkt van uw persoonlijke ervaringen. Eén van de volgende twee situaties zullen zich dan voordoen.

Situatie 1. “Uw klant betaalt u WEL correct”

Het is best mogelijk dat uw facturen op tijd worden betaald en uw klant toch een slechte betaalscore krijgt. Wat kan dit dan betekenen?

  1. U bent een belangrijke leverancier. Als uw klant u niet betaalt en de relatie vertroebelt, dan zou zijn dagelijkse business in gevaar kunnen komen. Zo is bijvoorbeeld uw bouwkraan noodzakelijk voor de bouwondernemer-klant. Hij wil niet riskeren dat u als leverancier de kraan komt terughalen en hij zijn project niet kan afwerken. De klant is dan ook bereid een extra inspanning te doen om een goede relatie te behouden. En dan is het noodzakelijk dat hij u op tijd betaalt.
  2. U roept hard genoeg, harder dan de andere leveranciers. Bedrijven die er een goede rappelprocedure op nahouden en kort op de bal spelen, worden sneller betaald. Zo stuurt u misschien al een herinnering om de klant erop te wijzen dat de vervaldag eraan komt. Bovendien hebt uw wellicht debiteurenbeheerders die de klant onmiddellijk bellen en persoonlijk nagaan waarom de betaling uitblijft.
  3. Uw klant betwist facturen bij andere leveranciers. De betaalscore kan ook beïnvloed worden door betwistingen die uw klant heeft met andere leveranciers. Een uitzonderlijke situatie die slechts zelden de score negatief beïnvloedt. Als het effectief om een betwisting gaat, dan zal Graydon hierover alvast een melding meegeven in het rapport.

Toch kunt u er nooit helemaal gerust in zijn als een betaalscore zwak oogt. Wanneer uw klant elders betaalproblemen heeft, dan kunt u wel eens de volgende zijn. Wanneer het water hem aan de lippen staat, kan het plots snel gaan. Van zodra een klant zijn belangrijkste leverancier niet meer kan betalen, dan heeft hij geen werkingsmiddelen meer. Een faillissement is dan niet ver weg meer. Dit kan voor u als een complete verrassing komen wanneer u altijd correct betaald bent.

Situatie 2. “Klant betaalt u NIET correct”

In situatie 2 zien we het omgekeerde. Uw klant betaalt elders goed, behalve bij u. Uw facturen belanden systematisch onderaan de stapel en hebben kennelijk geen prioriteit.

Meer dan bij uw klant, gaat u best de oorzaken bij uzelf zoeken. Bent u zelf wel goed bezig? Verstuurt u uw facturen op tijd? Naar de juiste persoon? Zit uw rappelprocedure goed in elkaar? Stuurt u voldoende aanmaningen? Belt u wel voldoende? Wellicht volgt u betaling niet goed op of onderneemt u te weinig (of te laat) actie om uw klant tot betaling aan te zetten.

Confronteer ook uw klant met de discrepantie tussen het officiële betaalgedrag en het probleem met uw facturen. Veel kans dat u op een heel eenvoudige manier tot een oplossing komt. Succes ermee.

Wilt u het betaalgedrag van een onderneming toetsen aan uw bevindingen?

Controleer het betaalgedrag

Opgelet: Het spreekt voor zich dat er geen grafieken en geen score beschikbaar zijn als er geen betalingservaringen aangeleverd zijn voor het betrokken bedrijf. U kunt evenwel besluiten om zelf mee te werken met ons uitwisselingsprogramma. Om zwakke betalingen te signaleren, maar ook om goede betalers te belonen. Interesse? Neem dan zeker contact op.