De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Wanneer is een klant zijn krediet WAARDIG?

De ‘5 c’s of good credit’ zijn genoegzaam gekend: character, capacity, capital, conditions, collateral. Kredietverstrekkers gebruiken het model om de van een onderneming te beoordelen en om de kans op wanbetaling in te schatten. De parameters vormen de basis voor heel wat onderzoeken.

Een aantal jaren geleden heb ik daar zelf een Nederlandstalige variant op gemaakt. Wanneer is een klant zijn krediet WAARDIG?

W - waarborgen

Welke waarborgen zijn mogelijk? Kan de klant een bankwaarborg verschaffen? Zijn er zekerheden? Wil/kan de klant werken via een geconfirmeerd L/C? Is een letter of intent mogelijk?

A - activiteiten

In welke branche zit de klant? Is die actief in een sector die onderhevig is aan felle concurrentie of is die eerder conjunctuurgebonden? Is het mogelijk met deze activiteiten/producten winst te genereren? Zijn de activiteiten nog van deze tijd of gedoemd om te verdwijnen? Is er innovatie (mogelijk)?

A - activa

Heeft de klant (on)roerende eigendommen?  Zijn deze hypothecair belast? Kan er eventueel beslag op worden gelegd? Is het rollend materieel eigendom of geleased? Hoe modern is de ondernemingsstructuur?

R - resultaten

Hoe zit het met de financiële gezondheid van de onderneming? Maakt ze winst? Hoe scoort de onderneming met andere woorden op vlak van rentabiliteit en solvabiliteit?

D - deskundigheid

Is het management van de klant in staat om op een deskundige manier een bedrijf te leiden? Beschikt het over voldoende capaciteiten om het bedrijf te doen groeien? Heeft het management een klare kijk op verkoop, productie, logistiek, administratie en financiën?

I - integriteit

Is het management van de klant eerlijk? Heeft het geen verborgen agenda? Wil het aan de gemaakte afspraken voldoen?

G - geld

Beschikt de klant over voldoende liquiditeiten om aan zijn (kortetermijn)verplichtingen te voldoen?

Einstein zei eens : “Alles wat kan worden geteld, telt niet noodzakelijkerwijs. Alles wat telt, kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld.” Een ezelsbruggetje dat de situatie volgens mij goed illustreert.

Lees ook het e-book:

Kansen en opportuniteiten van bedrijfsinformatie

Gelijkaardige publicaties