L’étude de marché s’effectue de plus en plus via les big data
Terug naar overzicht
blog

Waarom u customer due diligence ernstig moet nemen

Customer due dilligence gaat íedere onderneming aan. Iedereen werkt namelijk voor klanten en in die zin is elke onderneming een potentieel doelwit om als witwasvehikel te fungeren. Om de financiering van terrorisme en het witwassen van crimineel geld effectief te bestrijden, moet iedereen nochtans zijn verantwoordelijkheid nemen. Maar, in plaats van actie te ondernemen, wijzen verschillende partijen elkaar met de vinger en halen bedrijven hun schouders op.

De discussies omtrent de verplichtingen die gepaard gaan met de verschillende Anti Money-Laundering Directives (AMLD) of antiwitwasrichtlijnen woeden al langer, maar worden alleen maar actueler. Europa (en dus ook België) schakelt immers een versnelling hoger in de strijd tegen witwassen en de financiering van terrorisme. AMLD5 is nog maar net omgezet in concreet beleid of AMLD6 staat al voor de deur.

De vraag is bij wie de primaire verantwoordelijkheid ligt voor integriteitsonderzoek. Bij de financiële instellingen, het bedrijfsleven of bij de overheid? De meningen hierover zijn flink verdeeld en de verschillende partijen wijzen elkaar maar al te graag met de vinger.

Verwijten heen en weer

De overheid is van mening dat onder andere de banken onvoldoende zicht hebben op hun zakelijke en particuliere klanten. Rabobank, ABN AMRO, ING, KBC, Degroof Petercam, … Ze werden in het kader van customer due diligence één voor één al geconfronteerd met de toezichthoudende autoriteiten.

De financiële sector is niet gediend met de waslijst aan verplichtingen die de AMLD’s met zich meebrengen. En dan is er nog het bedrijfsleven dat struikelt over het UBO-register. AMLD5 verplicht ondernemingen namelijk om hun Ultimate Beneficial Owners (UBO’s), de uiteindelijk begunstigden die een minimaal belang hebben van 25% (in eigendom of zeggenschap), te registreren in een openbaar register. Eigenaars en aandeelhouders zien dit niet zitten en beschouwen de registratie als een inbreuk op hun privacy.

Actie ondernemen

Oorspronkelijk hadden bedrijven de tijd tot 30 september 2019 om zich in regel te stellen. Maar alle sancties en dreigementen ten spijt, blijkt het UBO-register in België niet meteen populair. In augustus 2019 bleek immers dat meer dan een half miljoen bedrijven en verenigingen hun uiteindelijk belanghebbenden nog moesten registreren. Dat kwam neer op zo’n 78 procent, terwijl alle bedrijven en verenigingen nochtans wisten dat ze hiervoor bestraft zouden worden wanneer dit niet op orde zou zijn.

Uiteindelijk werd de deadline uitgesteld naar het einde van het jaar, 31 december 2019, maar daar draait het niet om. Het geeft eigenlijk aan dat het bedrijfsleven de uitroeiing van witwaspraktijken en terrorismefinanciering – want daar dient het UBO-register voor – niet echt serieus neemt. U dénkt te weten met wie u zaken doet, maar zeker weten of klanten daadwerkelijk zijn wie ze beweren te zijn? Dat is niet het geval. We kunnen het bedrijfsleven alleen maar op het hart drukken om niet stil te blijven zitten, maar vooral actie te ondernemen.

Controleer eenmalig gratis de UBO’s

Terwijl verschillende partijen aarzelen en elkaar met de vinger wijzen, is dit een uitgelezen kans voor het bedrijfsleven om integriteitsonderzoek wél ernstig te nemen. Bij Graydon vindt u alles wat u nodig heeft om aan wet- en regelgeving te voldoen.

Hoe we dat doen? Graydon heeft jarenlang linken gelegd tussen bedrijfsleiders en oprichters (vermeld in de oprichtingsakte) verwerkt in de database. Op die manier kunnen we eenvoudig de UBO-paden en UBO’s bepalen. Zo weet u meteen of u zakendoet met een UBO of een marionet?

Contacteer ons om, bij wijze van kennismaking, gratis de UBO(‘s) van een juridische constructie te achterhalen en voer meteen een compliance check uit. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer informatie over customer due diligence, UBO en compliance check

Download de whitepaper:

Customer Due Diligence onderschatten is gevaarlijk

 

 

282 whitepaper zonder CTA.jpg

Bekijk de video:

Customer due diligence

 

 

Landingpage afbeelding zonder knop.jpg

Bekijk de animated infographic over customer due diligence:

Landingpage afbeelding.jpg

Gelijkaardige publicaties