Artikel
Geschreven door Joachim Van Lierde
Posted on 27/11/2015

Waarom u beter (niet) voor e-mailingcampagnes kiest

286 keer gelezen

“Ik ben op zoek naar architecten in Vlaanderen. Kunt u me helpen?”

“Voor een nieuw innovatief product zoeken we horecazaken in het Antwerpse. Hoeveel contacten kunt u me bezorgen?”

Deze en andere vragen krijg ik beroepshalve voorgeschoteld door marketingverantwoordelijken die een nieuwe mailingcampagne op poten willen zetten. Over de doelgroep en de aanpak zijn er vaak twijfels. De distributiewijze ligt haast bij iedereen vast: via e-mail. De bedenking die ik me dan maak tegenover mijn contactpersonen: Is dat wel zinvol in onze digitale wereld met een voortdurende stroom aan reclameprikkels en ongewenste mails?

Om hierop een genuanceerd antwoord te formuleren, vergelijken we best de pro’s en contra’s van de klassieke postmailing (ook direct mailing genoemd) en de e-mailing.

Postmailing

Voordelen:

  • Uw geadresseerde neemt de tijd om een tastbare mailing te bekijken.
  • Uw postmailing verdwijnt anno 2015 niet in een lawine aan digitale berichten.
  • Uw creativiteit beperkt zich niet tot een computerscherm.
  • Er staat geen spamfilter op een brievenbus of een knop waarmee uw correspondent in één keer alle reclameboodschappen wist.
  • Uw responsratio ligt volgens onderzoek van de reclamesector tot driemaal hoger dan een e-mailingcampagne.

Nadelen:

  • Uw kostprijs voor ontwikkeling, drukwerk en verzending is relatief hoog.
  • Uw geadresseerde moet de tijd nemen om de boodschap te bekijken, wat vandaag de dag niet altijd evident is.
  • Om uw responsratio te meten, heeft u bijvoorbeeld responskaarten nodig.
  • Postmailings zijn statisch en bieden geen snelle interactiviteit met de doelgroep.

E-mailing

Voordelen:

  • Uw kostprijs voor ontwikkeling, uitwerking en verzending zijn relatief laag.
  • Uw communicatie verloopt snel.
  • Er is een efficiënte tracking mogelijk van wie wanneer en waarop doorklikt.
  • E-mailings zorgen voor een snelle, dynamische interactie met de doelgroep.
  • Het gebruik van filmpjes, onlinecontent en de verwijzing naar meer online-informatie is makkelijk.

Nadelen:

  • Rond e-mailing hangt een negatief imago door ‘spam’.
  • Opvallen is niet evident tussen de massa e-mails die uw geadresseerde dagelijks ontvangt.
  • Uw responsratio ligt lager dan een postmailing door obstakels zoals (volautomatische) spamfilters en firewalls.
  • ​Uw boodschap komt misschien helemaal niet aan bij de juiste persoon en is in één klik verwijderd.

Wat vandaag voornamelijk in het voordeel van een klassieke postmailing pleit, is de visibiliteit. Wanneer u een catalogus of folder verstuurt, dan zal iemand die persoonlijk uit de brievenbus halen en op zijn minst uw logo op de enveloppe of het drukwerk bekijken. Bij een e-mail is zelfs geen manuele tussenkomst nodig. Spamfilters verwijderen publicitaire mails vaak nog voor iemand deze berichten gezien heeft. Het kost u misschien weinig om ze te verzenden, maar uw boodschap komt niet aan. Wat levert het u dan op?

Vrije beroepen per post

De ervaring leert me dat bepaalde doelgroepen beter bereikbaar zijn per post. Denk maar aan vrije beroepen zoals dokters, advocaten en notarissen. Zij zullen in hun mailbox prioriteit geven aan dossiers van respectievelijk patiënten en klanten. Daarnaast is er ook een zeker prestige mee gemoeid. U bereikt meer door een glanzende, strakke catalogus te sturen via post dan een schreeuwerige e-mail.

Toch hoeft u uw e-mailplannen niet helemaal op te bergen. E-mails kunnen u helpen om nieuwe klanten te vinden. Bent u een reclame-, communicatie- of pr-bureau? Dan heeft u wel baat bij het medium. U wilt immers al uw digitale kunde uit de kast halen om nieuwe klanten aan te trekken. Op papier ligt dat moeilijker. Om zeker te zijn dat uw boodschap zijn doel bereikt, kunt u uw prospecten nadien opbellen. Dat is uiteraard ook voor een klassieke mailing wenselijk.

Een marketingcampagne per post of e-mail? De keuze is afhankelijk van uw doelgroep en de activiteit van uw onderneming. Als u de opgesomde voor- en nadelen per medium in het achterhoofd houdt, maakt u vast de juiste keuze.

Adressenbestanden

Een nieuwe markt verkennen of uw doelgroep aanvullen met extra (kredietwaardige) prospecten? Met de aanschaf van een up-to-date B2B-adressenbestand, inclusief beslissers en hun contactgegevens, zit u meteen op het goede spoor. Baken uw doelgroep haarfijn af op basis van verschillende selectiecriteria en creëer nieuwe kansen voor uw onderneming.

Meer weten over adressenbestand?

Naast adressenbestanden maken ook starters en stambestand deel uit van de oplossingen voor segmentatie en leadgeneratie.

Alles over adressenbestanden