Artikel
Geschreven door Kirsten Van Houtven
Posted on 04/11/2016

Vragen we de ruitenwasser om het gras te maaien?

178 keer gelezen

Als klant worden we alsmaar veeleisender. We willen zo weinig mogelijk betalen, maar wel zo veel mogelijk in de plaats krijgen. Zo veel mogelijk waar voor ons geld dus. Daarnaast moet wat we kopen liefst ook meteen klaar zijn om te gebruiken. Als we een smartphone aanschaffen, dan willen we die niet meer in een doosje. Het toestel moet gebruiksklaar zijn, liefst is onze mailbox helemaal geïnstalleerd en we verwachten dat de verkoper ons ook nog eens uitlegt hoe alles werkt. Want wie leest er nu nog een handleiding?  

De klant is koning en verwacht alle dienstverlening die je kunt bieden. Het zorgt ervoor dat de rol van de verkoper danig verandert. Van de verkoper wordt niet langer alleen vereist dat hij een product kan verkopen. Hij zal naast zijn gedetailleerde productkennis de klant ook moeten ondersteunen met de nodige adviezen. De klant wil begrepen worden, zodat hij zich achteraf niet bekocht voelt.

Om dit te realiseren, zal de verkoper eerst moeten uitzoeken waar de klant nu eenmaal behoefte aan heeft. Wat verwacht de klant eigenlijk? Heeft hij misschien achterliggend nog ergernissen die je als verkoper kunt oplossen door hem iets anders aan te bieden? Misschien is het een oplossing waarvan de klant niet eens wist dat die bestond.

Verwachten we dan niet te veel van de verkoper? Vragen we aan een ruitenwasser om ook het gras te maaien? Nee toch? Wie dat wilt, moet misschien niet op zoek gaan naar een ruitenwasser, maar naar iemand zoals een klushulp.

Geen verkopers, maar consultants of adviseurs

Bij Graydon spreken we dan ook niet graag over ‘verkopers’, maar eerder over consultants of adviseurs. Het is niet zozeer hun taak om te verkopen, maar om te luisteren naar de klanten, hen te begrijpen en hen te adviseren. Het is aan hen om de klant uit te dagen, om met hun gesprekspartners mee te denken en hen te wijzen op nieuwigheden die hen helpen bij hun dagelijkse taken. Kortom: onze medewerkers dienen klanten te adviseren over de mogelijkheden om hun bedrijf beter of efficiënter te besturen. Want ook de oplossingen om uw creditmanagement naar een hoger niveau te tillen – en waar u mogelijk niet van op de hoogte bent – evolueren.

Ons bedrijf is dan ook volop in ontwikkeling, met de bedoeling om snel te kunnen schakelen en klanten naar de toekomst toe steeds de beste oplossing te kunnen aanbieden.

Ontwikkelingen in co-creatie

Een eerste nieuwe oplossing – die in co-creatie werd gebouwd en zodanig beantwoordt aan de vraag van de markt – ging vorige maand live: het Graydon Decision Model. Het beslismodel zorgt ervoor dat gebruikers niet langer in uitgebreide bedrijfsrapporten moeten duiken om de situatie van een zakenrelatie te analyseren. Het beslismodel wordt opgebouwd op basis van uw interne acceptatievoorwaarden. Wanneer een zakenrelatie het model doorloopt, krijgt u een uitkomst die u meteen vertelt wat u moet doen. Het vraagt geen verdere analyse of interpretatie, zodat iedereen in het bedrijf het model kan inschakelen om uniforme beslissingen te nemen. Om het Graydon Decision Model op te bouwen en te verfijnen mag u rekenen op de expertise en de ervaringen van onze adviseurs.

Beslismodellen luiden nieuw tijdperk in bij klantacceptatie

Een succesvolle toekomst

Het blijft echter niet bij een beslismodel. Achter de schermen wordt, in samenwerking met neutrale partijen die alle ontwikkelingen uitgebreid testen, hard gewerkt om voor elk bedrijf een sleutel naar succes te bieden. Benieuwd wat Graydon daarin voor u kan betekenen? Onze mensen luisteren met plezier naar uw verhaal en zullen u vrijblijvend alle nodige adviezen geven. U koopt bij ons niet zomaar een adressenbestand of een bedrijfsrapport. U krijgt de sleutel  naar een succesvolle toekomst.