Artikel
Geschreven door Eveline aan de Wiel
Posted on 14/08/2014

Vermijd bedrijfsfraude door vertrouwen te schenken

110 keer gelezen

Interne fraude kost bedrijven wereldwijd jaarlijks 5% van hun omzet. Een kostenpost  die bijna 3,7 miljard  dollar vertegenwoordigt. Dat blijkt uit onderzoek van de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE).

Bedrijfsfraude komt het vaakst voor bij bedrijven zoals financiële dienstverleners, overheidsinstellingen en productiebedrijven. Hoe kunt u als ondernemer voorkomen dat uw personeel in de fout gaat? En bijgevolg reputatieschade en een flinke kostenpost vermijden?

Bedrijfsfraude: een  wereldwijd probleem

Op basis van haar 2014 Global Fraud Study concludeert de ACFE dat beroepsmatige fraude wereldwijd een probleem blijft. Eerst en vooral zijn er de hoge gemiddelde kosten (145.000 dollar). In één op de vijf gevallen lopen ze zelfs op tot meer dan een miljoen dollar. De bedrijfsfraude komt meestal pas aan het licht na gemiddeld 18 maanden. Vaak na een tip van een werknemer. Er zijn verschillende soorten bedrijfsfraude, maar ze zijn in drie categorieën onder te brengen:

  • diefstal van bedrijfsactiva (85%)            gemiddeld verlies 130.000$
  • corruptie (37%)                                          gemiddeld verlies 200.000$
  • financiële verslaggeving  (9%)                gemiddeld verlies 1.000.000$

In 82% van de gevallen is de fraudeur nooit eerder veroordeeld of gewaarschuwd voor frauduleuze handelingen. Dit bewijst dat een achtergrondcheck van nieuwe werknemers onvoldoende frauduleus gedrag voorspelt.

Het gevaar van zonnekoninggedrag

De meeste fraudeurs werken al enkele  jaren voor een werkgever vooraleer zij frauduleuze handelingen begaan. Hoe komt het dan dat ze toch over gaan tot bedrijfsfraude? Kees Cools, professor Corporate Finance, deed onderzoek naar 25 omvangrijke financiële schandalen tussen 1997 en 2004. Dit leidde tot een opvallende ontdekking.  De oorzaak voor financiële fraude ligt vooral bij onrealistische groeidoelstellingen, riante bonussen en ‘zonnekoninggedrag’ van bestuurders. Het is dus niet door gebrekkig toezicht van accountants of commissarissen. Prestatiebeloning is volgens Cools dan ook eerder een oorzaak van het probleem dan een oplossing.

Bedrijfscultuur gebaseerd op vertrouwen

Maar als een verscherping van regelgeving en toezicht bedrijfsfraude niet kunnen voorkomen, wat helpt dan wel? Cools adviseert ondernemers te bouwen aan een sterke bedrijfscultuur. Daarin staan vertrouwen en beslissingsvrijheid centraal. Dit verhoogt de motivatie, productiviteit en betrouwbaarheid van werknemers. Het is ook belangrijk dat u een duidelijke gedragscode hebt en een open bedrijfscultuur. Eén waarin medewerkers elkaar kunnen aanspreken op hun eigen handelen. Idealiter verweeft de onderneming risk management in de bedrijfscultuur op ieder niveau van de organisatie.

Wilt u meer weten over veilig en transparant zakendoen? Ga dan direct naar ons download center en download gratis onze e-Books en White papers.

Ga naar download center