Artikel
Geschreven door Sven Persoone
Posted on 22/07/2020

Van Marcke en netwerk van installateurs zorgen voor win-win

424 keer gelezen

Met Van Marcke Installs richt de groep Van Marcke - groothandel in badkamers, verwarmingsinstallaties, installatiemateriaal, wellnesstoestellen en duurzame oplossingen voor warmte en water – zich ook rechtstreeks tot de consument. ‘Toch wil Van Marcke geen concurrent zijn van de installateur, wel een partner die hen ontlast en sterker maakt’, zegt Simon Vanhoucke van Van Marcke. Installateurs hebben aan de groep Van Marcke dan weer een interessante aangever voor opdrachten. Een aanpak waar beide partijen beter van worden.

‘Via Van Marcke Installs krijgt de consument op basis van een eenvoudige online vragenlijst een totaalvoorstel aangeboden. Inclusief installatie. Zo treedt Van Marcke op als een soort aannemer’, zegt Simon Vanhoucke, verantwoordelijk voor innovatie, strategie en corporate development.

Toch komt de groothandel met zijn platform niet in het vaarwater van de installateur, die nog altijd de installatie zal uitvoeren. ‘Wij doen een beroep op een netwerk van partner-installateurs. Het is dus nooit Van Marcke zelf die de installatie op zich neemt.’

‘Aan deze aanpak zijn verschillende voordelen verbonden. Voor de consument is het meestal niet evident om een installateur te vinden. Die hebben handenvol werk. Van Marcke werpt zich op als tussenpersoon en garandeert de installatie door een betrouwbare partner’, zegt Vanhoucke. ‘De consument heeft het comfort om in zee te gaan met een grote speler en hij behoudt zijn garantie op langere termijn. Een niet te onderschatten voordeel. Wie met een kleine zelfstandige in zee gaat, loopt het risico dat het bedrijf enkele jaren later niet meer bestaat. Eventuele fouten kunnen dan niet langer op hem verhaald worden. Van een speler als Van Marcke weet je dat die jaren later nog steeds actief zal zijn. Op dat vlak hoeft de consument zich dus geen zorgen te maken.’

Let op voor malafide aannemers

Een belangrijke troef voor de consument, want de verhalen over gezinnen die opgelicht worden door malafide installateurs of aannemers zijn genoegzaam bekend. Bekijk deze krantenkoppen maar eens.

De consument betaalt een voorschot, maar de werken worden nadien maar half of helemaal niet uitgevoerd. De ellende die deze families meemaken, is schrijnend en wenst u niemand toe. Wilt u zeker zijn dat uw installateur of aannemer betrouwbaar is? Vraag dan altijd een bedrijfsrapport op. Een bedrijfsrapport is immers niet alleen weggelegd voor B2B-spelers. Het heeft ook zijn waarde voor de consument die bouwt of verbouwt en daar zijn zuurverdiende spaargeld voor neertelt. Heeft u eenmalig of sporadisch zo’n informatierapport nodig? Dan kunt u hiervoor terecht bij GraydonGo. Online bestellen, meteen downloaden en eenvoudig te interpreteren.

Bekijk een voorbeeld of ga meteen naar GraydonGo.

Minder lasten voor de installateur

‘Aan de andere kant ontlasten we de installateur. Hij hoeft zich niet meer bezig te houden met leads en het ganse presales-traject. Hij moet niet op zoek naar opdrachten.’

En dat blijkt geen overbodige luxe in een wereld waar de klant almaar mondiger en veeleisender wordt. ‘Het gebeurt wel vaker dat een zelfstandige installateur meerdere keren ter plaatse moet gaan zonder dat hij dat in rekening kan brengen. In feite is dat tijdverlies’, gaat Simon Vanhoucke verder. ‘De kwaliteit van een lead mag je dan ook niet onderschatten. Je merkt dat die bij Van Marcke veel hoger ligt, maar dat heeft ook te maken met het proces. Online laat de klant op basis van een aantal vragen een bestek opmaken. Hij heeft de controle en weet meteen waar hij financieel aan toe is.’

Niemand gaat online overigens zomaar een vragenlijst invullen als er geen behoefte is.

‘Daarnaast zetten we onze partner-installateurs ook financieel uit de wind. Zij hoeven de aankoop van onderdelen en installaties niet te prefinancieren. De klant betaalt rechtstreeks aan Van Marcke. Van Marcke betaalt de installateur, dus hij is altijd zeker van zijn geld.’

‘Hij zal nooit het slachtoffer worden van wanbetalers. Alweer een zorg minder voor hem. Want stel dat een installateur een grote opdracht heeft uitgevoerd en vervolgens niet meteen betaald wordt, dan kan hem dat in de financiële problemen brengen. Los van de tijd en de energie die hij nodig heeft om late betalers achterna te zitten. Van Marcke draagt hier het risico.’

Kwaliteit garanderen

Van Marcke beschikt vandaag over een pool van meer dan 10.000 installateurs in België. ‘Maar we hebben niet met elke installateur een actief partnership natuurlijk. Dat doen we bewust ook niet. Enerzijds omdat we kwaliteit willen garanderen, waarmee ik niet wil zeggen dat andere installateurs geen kwaliteit leveren. Ik heb het vooral over zaken zoals punctualiteit en afspraken nakomen. Kortom, we verwachten dat ze correct omgaan met klanten.’

‘Anderzijds willen we onze partner-installateurs ook voldoende werk bieden als we zo’n partnership aangaan. Het moet tenslotte een win-win zijn en dat kunnen we niet voor 10.000 installateurs realiseren. In ieder geval vinden onze partner-installateurs dit een interessante manier van werken. De vrees dat ze Van Marcke als een concurrent zien, is absoluut niet aan de orde.’

Concurrent: energiebedrijven

Concurrentie mogen installateurs wel verwachten uit de hoek van de energiebedrijven, die hun dienstverlening volop aan het uitbreiden zijn en koppelen aan een energiecontract. Frankrijk, en in het bijzonder Engie, staat daar al behoorlijk ver in. Van de plaatsing van verwarmingsketels tot het onderhoud. En ze bewegen zich ook vaker op de markt van zonnepanelen.