Hoe houdt u uw database permanent up-to-date?

Dorien Boeykens

7 Min
15/05/2023

Of: hoe krijgt u een database waar u altijd op kunt vertrouwen?

Elk bedrijf heeft een database met gegevens over klanten, prospecten en leveranciers. Het is geen overbodige luxe als die permanent up-to-date is. Integendeel, op de gegevens in uw database moet u op elk moment kunnen vertrouwen, want u hebt ze dagelijks nodig. Wilt u efficiënt werken of uw data gebruiken voor analysedoeleinden, dan zijn correcte en volledige gegevens een noodzaak. Gelukkig kunt u de bedrijfsgegevens van uw zakenrelaties bij externe databanken toetsen op juistheid, actualiseren en eventueel verrijken met bijkomende elementen. Vervolgens is het belangrijk dat u uw database ook in topvorm houdt.

Bedrijven verhuizen, veranderen van naam, fusioneren, gaan failliet of stoppen ermee. Algemeen genomen vertoont een database die u niet onderhoudt na een jaar een foutenmarge van zo’n 30%. Dat betekent dat op jaarbasis de bedrijfsgegevens van 1 op de 3 bedrijven veranderen. Reden te meer dus om te investeren in de conditie van uw databank, als u er tenminste op wilt blijven vertrouwen.

Blijf up-to-date via externe informatiebronnen

Als u de klantgegevens in uw database wilt controleren of aanvullen, dan kunt u daarvoor heel wat verschillende officiële bronnen raadplegen:

  • Voor een correct adres of een ondernemingsnummer, kunt u terecht bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Maar let op, ook de KBO is niet altijd correct en up-to-date.
  • Voor de officiële schrijfwijze van het adres dient u dan weer het stratenregister te raadplegen. Door uw zakenrelaties altijd met het officiële stratenregister te koppelen, vermijdt u alvast dubbels op adres. En dan staat ook alles netjes en uniform in uw database.
  • Wilt u checken of een bedrijf failliet is? Dan kunt u in het Belgisch Staatsblad bladeren.
  • Voor cijfers uit de jaarrekening of voor de sociale balans moet u bij de Balanscentrale van de Nationale Bank zijn.
  • Voor erkenningen of inhoudingsplicht van aannemers dient u bij de FOD Financiën aan te kloppen.

U merkt het. Heel wat verschillende bronnen op heel wat verschillende platformen. En dit is nog maar een kleine greep uit het aanbod van beschikbare databronnen. Uw database up-to-date houden kan dan ook behoorlijk wat tijd kosten als u het zelf wilt doen. Maar niks doen of ze verwaarlozen is ook geen optie.

Uw database up-to-date houden kan behoorlijk wat tijd kosten als u het zelf wilt doen. Maar niks doen of ze verwaarlozen is ook geen optie.

Waarom uw databank up-to-date houden?

In een vorig blogartikel kon u al lezen dat er heel wat redenen zijn om uw database permanent up-to-date te houden. Als u uw klanten of prospecten niet meer bereikt omdat u verkeerde bedrijfsgegevens gebruikt, dan zijn uw marketinginspanningen (tijd en geld) voor niets geweest. Als uw facturen niet aankomen, dan voedt dat het aantal wanbetalingen. Logisch dat uw investeringen meer kans op slagen hebben als bedrijfsgegevens wel juist zijn.

Naast permanent up-to-date gegevens, raden we u ook aan om uw data te verrijken met externe gegevens.

  1. Als u data over uw bestaande klanten en prospecten actueel houdt en u verrijkt ze met financiële gegevens, dan kunt u makkelijker de financiële situatie van uw klanten of leveranciers opvolgen. Door goed te segmenteren, ontdekt u risico’s, maar ook kansen. U weet welke klanten en prospecten afglijden, maar ook welke zakenrelaties investeren. En daar kunt u telkens gepast op reageren.
  2. Up-to-date bedrijfsgegevens helpen bedrijven ook groeien. Data vertellen immers wie uw klanten zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld doelgericht op zoek gaan naar nieuwe, potentiële klanten met hetzelfde profiel. Gegarandeerd boekt u daar tijdens uw prospectie meer succes dan wanneer u in het wilde weg prospecten benadert. Het spreekt voor zich dat uw gegevens actueel moeten zijn, als u dit ideale klantenprofiel opmaakt.

Maak het u zelf gemakkelijk met een integratie

U hebt heel wat tijd en discipline nodig om uw database te onderhouden. Kleine databases kunt u misschien zelf nog de baas. Telt u enkele honderden klanten en prospecten of meer? Dan is het eigenlijk onbegonnen werk om uw database op eigen kracht up-to-date te houden. En dan besteedt u dit beter uit. Bespaar niet op de kwaliteit van uw database. U heeft er heel wat bij te winnen.

Gelukkig zijn er gespecialiseerde kantoren, zoals GraydonCreditsafe, die alle relevante bronnen samenbrengen en met elkaar kruisen om afwijkingen te detecteren en fouten tot een minimum te herleiden. Een enorme tijdwinst vergeleken met wanneer u het zelf manueel moet uitzoeken.

Er zijn overigens verschillende manieren om correcte data meteen in uw systemen te integreren.

  • Via de website
  • Via de Connect API
  • Via de Salesforce app
  • Of via tal van CRM- en ERP-systemen van partners waarin GraydonCreditsafe is geïntegreerd. De koppeling met onze referentiedatabank is dan snel gelegd. Maak er gebruik van om uw database voor altijd up-to-date te houden.

Test een keer in hoeverre de bedrijfsgegevens van uw klanten en prospecten up-to-date zijn met onze gratis Data Health Check.

Of log in als u al klant bent en kies in het menu ‘Data Cleaning’ om van start te gaan.

Wilt u meer weten over deze materie en de impact van correcte data op uw bedrijfsresultaat? Bekijk dan ook het webinar waarin Tim Van Laere (R&D) en Anke Van Oosterhout (Customer Success Director) u vertellen wat een permanent opgeschoonde database u oplevert.