Artikel
Geschreven door Joachim Van Lierde
Posted on 19/12/2016

Tijd te koop (en we kunnen het allemaal gebruiken)

143 keer gelezen

Al te vaak merken we dat ondernemingen aangekochte data niet gebruiken. Zo missen ze kansen om succesvol te zijn. Ze sturen (e-)mailings naar ondernemingen die niet meer bestaan, verhuisd zijn of – erger – in faling. Ze accepteren bedrijven als klant, terwijl ze niet (meer) kredietwaardig zijn. Het is als een alarmsysteem installeren, maar het nooit activeren. De oorzaak? Tijd die ontbreekt om de data weg te schrijven in de eigen systemen.

Geen tijd kost geld

Daardoor krijgen dataleveranciers soms onterecht een vingerwijzing, omdat de data die ze leveren verouderd zouden zijn. Een voorbeeld uit de praktijk bracht aan het licht dat de postzakken vol met geretourneerde stukken bij één van onze klanten niet voortkwamen uit aangeleverde, verouderde data, maar niet bijgewerkte data. De onderneming in kwestie integreerde al een paar maanden de updates niet meer in haar systemen. De gevolgen lieten zich raden: een groot verlies aan portkosten en updatekosten die rechtstreeks in de vuilnisbak belandden.

22.000 euro afschrijven

Een andere onderneming dacht de deal van haar leven te sluiten. Tot bleek dat hun trouwe klant na levering niet meer kon betalen wegens faling. Nochtans waren de beschikbare gegevens over de professionele zakenpartner positief. Een kredietadvies van 250.000 euro, een Multiscoring® van 85/100 en een betaalscore van 95/100. Een furieuze telefoon was het logische gevolg. Hoe kon dit gebeuren? Waarom zag de dataleverancier dit niet aankomen? Een leverancier die beschikt over de actueelste b2b-databank van België?

Na een controle moest de salesafdeling toegeven dat het de verschillende opvolgingsberichten van de bewuste onderneming nooit heeft verwerkt. Het betaalgedrag ging achteruit. De RSZ dagvaardde de onderneming twee keer. De scores gingen dan ook pijlsnel bergaf. Het opvolgingssysteem meldde dit keer op keer. Helaas nam niemand de tijd om het dossier aan te vullen of op z’n minst een actuele stand van zaken op te vragen. Een pijnlijke en harde les met een afschrijving van 22.000 euro tot gevolg.

Investeer in tijd

Voorgaande situaties zijn herkenbaar. Ze ontstaan door tijdgebrek. Tijd is hét gat in de markt vandaag. Mocht tijd an sich verkoopbaar zijn, dan zit u in een miljoenenbusiness. Tijd verkopen lijkt misschien futuristisch, toch zet Graydon alle stappen in die richting om het ondernemerschap zo tijdsefficiënt mogelijk te maken. Met de komst van het Graydon Decision Model – kortweg GDM - kan de acceptatie van een (nieuwe) klant op minder dan een minuut gebeuren.

Altijd actuele informatie

Door de toekomstige ontwikkelingen zet Graydon volop in op data-integratie. Of u nu prospecteert, bestaande relatieportefeuilles analyseert, rappelleert of incasseert, u integreert alle data in realtime via Graydon in uw eigen systemen. Daarnaast kunt u ook gebruikmaken van nieuwe onlinetools die volledige vrijheid en flexibiliteit waarborgen. Beide werkwijzen garanderen u altijd actuele informatie die u eenvoudig en snel kunt raadplegen.

Hoewel tijdsgebrek nooit een excuus mag zijn in een efficiënt bedrijfsbeleid, begrijpen we als geen ander dat tijd meer dan ooit een kostbaar goed is. Helaas is geen tijd investeren in klantacceptatie of prospectie ook kostbaar, in de andere betekenis van het woord. Nieuwe, slimme toepassingen zoals GDM en data-integratie bieden een mooi compromis tussen enerzijds tijdrovende dataverwerking en anderzijds amper gebruikmaken van aangekochte data. Zo rendeert uw investering in data optimaal met een minimum aan inspanning en vooral een minimum aan tijd.