De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Telefonisch incasseren = observeren en interpreteren

Bij telefonisch incasseren gebruikt u niet al uw zintuigen. U gebruikt vooral uw oren en stem. Uw waarneming van wat de klant zegt en doet blijft beperkt tot een auditieve en verbale ervaring. Dan is face-to-facecommunicatie vaak veel gemakkelijker omdat het hele wezen een rol speelt en bijkomende informatie verschaft.

Wil u optimaal gebruik maken van het medium telefoon om te incasseren, dan dient u volgende zaken in acht te nemen.

11 gouden regels om optimaal telefonisch te incasseren:

  1. Luister aandachtig en actief. Laat horen dat u aan het luisteren bent.
  2. Luister onbevangen en onbevooroordeeld. Het verhaal van uw klant is uniek voor hem. Ook al heeft u iets dergelijks al meerdere malen gehoord.
  3. Luister meer dan u spreekt.
  4. Trek niet te snel conclusies. Analyseer wat de debiteur concreet zegt en geef er dan pas betekenis aan.
  5. Richt uw aandacht op de inhoud en niet op de vorm. Een eenvoudige woordenschat en simpele spreektaal zegt niets over de betaalmogelijkheden van de debiteur.
  6. Observeren is iets anders dan interpreteren. Verzamel voldoende informatie om gefundeerd te interpreteren.
  7. Spreek duidelijk en op gewone volumesterkte. Roepen is niet nodig, stil spreken niet aan te raden.
  8. Spreek iets trager dan normaal. Door alle ruisfactoren bent u vaak moeilijker verstaanbaar.
  9. Bouw voldoende pauzes in. Laat doordringen wat de ander zegt en benadruk wat u zegt door stilte te gebruiken.
  10. Wees levendig. Gebruik een aangename intonatie.
  11. Glimlach en laat uw klant merken dat u hem waardeert.

Veel succes!

Gelijkaardige publicaties