Artikel
Geschreven door Jens Verboven
Posted on 29/07/2019

Is ons land klaar om elektrisch rijden te omarmen?

187 keer gelezen

Voor de leasemaatschappijen van motorvoertuigen breken geheel nieuwe tijden aan. Benzine- en dieselwagens komen steeds meer onder druk te staan. De toekomst is elektrisch of dat belooft het toch te worden. ‘Op het vlak van infrastructuur heeft ons land echter nog een hele weg af te leggen’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan.

De automobielsector kan niet ontkennen dat er de jongste jaren wat beweegt. Het traditionele autorijden staat onder druk. Voor benzine- en dieselwagens lijkt er nauwelijks nog een toekomst. Elektrische wagens geraken dan weer steeds meer in trek en moeten straks het stokje overnemen.

‘De sector is een beetje in shock door alle nieuwe trends en ontwikkelingen die eraan komen’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan. ‘Tesla werd in eerste instantie niet echt ernstig genomen als de speler die voor een revolutie in het autorijden zou zorgen. Maar stilaan is duidelijk dat elektrisch rijden niet zal verdwijnen. Tesla mag dan misschien behoorlijk verlieslatend zijn, maar als het er niet in slaagt om zijn plannen uit te voeren, dan springt wel een andere speler in dat gat.’

LeasePlan volgt de evolutie uiteraard op de voet. De publieke opinie had tot voor kort zijn twijfels over elektrisch rijden, maar stilaan lijkt daar toch verandering in te komen. Een van de grote twistpunten was altijd het ontbreken van aangepaste infrastructurele voorzieningen. Anders gezegd: is ons land wel klaar om elektrisch rijden te omarmen?

‘Kip en ei’-verhaal

‘Dat blijft natuurlijk een kip-en-ei-verhaal’, gaat Bart Claes verder. ‘LeasePlan streeft ernaar om tegen 2021 een volledig emissieloze vloot te installeren voor alle werknemers. Tegen 2030 willen we ook onze klanten helpen om de overstap te maken. Wie niet elektrisch rijdt, weet ook niet hoeveel laadpalen er momenteel al zijn. Ik rijd nu zelf elektrisch en zo komt het dat ik onlangs pas de laadpalen ontdekte aan het gemeentehuis in mijn buurt. Fantastisch dus, de infrastructuur is er.’

‘In heel wat landen staan ze natuurlijk een pak verder. Denk maar aan Nederland of Noorwegen. Als ik daar naar de supermarkt ga, heb ik de mogelijkheid om me te parkeren op een van de twintig plaatsen met superchargers voor elektrische wagens. Laden terwijl ik winkel. Handig toch? Wie gedurende een uurtje inkopen doet, komt nadien terug aan een volledig opgeladen wagen.’

Het is eenvoudig: als de overheid elektrisch rijden wil motiveren, moet het opladen optimaal gefaciliteerd worden. ‘De stress om met een lege batterij te zitten, moet je wegnemen bij de mensen. Hoe je dat doet, ligt voor de hand. Bied voldoende opportuniteiten om op te laden. Een stad als Amsterdam heeft daar goed op ingespeeld. Zoals elders mensen hun hond uitlaten, gaan ze daar hun auto laden. Of ze gaan hun auto verzetten zodat iemand anders zijn wagen kan laden.’

Supercharging

De technologie moet de populariteit van elektrisch rijden nog een extra handje helpen. Het is geen optie om duizenden laadpalen extra te zetten in een stad. Een supercharger die een lege batterij in een halfuur volledig oplaadt, is de oplossing.

‘De batterijen moeten ook niet groter zijn dan ze nu al zijn’, benadrukt Bart Claes. ‘Dan ontstaat namelijk een nieuw probleem op het vlak van fossiele brandstoffen. De techniek om te laden moet simpelweg versnellen. Idealiter vraagt het evenveel tijd om te laden als om de auto vol te tanken. Als je daarin slaagt, dan is er in feite geen enkel probleem meer.’

Qua infrastructuur heeft ons land nog een hele weg af te leggen, al blijft het aantal elektrische voertuigen momenteel relatief beperkt.

‘Er zijn vandaag dan ook voldoende laadpalen om iedereen te bedienen. Maar ook thuis is een aangepaste infrastructuur nodig’, zo voegt Bart Claes er nog aan toe. ‘Via het gewone stopcontact gaat het opladen erg traag. Ideaal is een driefasig stopcontact. Een bijkomend voordeel van een elektrische wagen is dat die niet langer in de garage hoeft te staan. Vroeger deed je dat om te voorkomen dat je in de wintermaanden met een bevroren voorruit zat. Nu stel je een timer in die ervoor zorgt dat je in een warme auto kan stappen. Of in een koele, op een warme zomerdag.’

Download ook de sectorfiche

Leasing en verhuur van motorvoertuigen