Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Met deze drie tips houdt u uw reputatie intact

92% van de bedrijven vindt reputatierisico’s beheersen moeilijker dan de traditionele, meer tastbare risico’s. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van ACE Group. Slechts één op de zes bedrijven in de Benelux denkt dat sociale media het risico op reputatieschade vergroten. Toch maakt de impact en de snelheid van sociale media reputatierisico’s prominenter dan ooit.

Drie concrete tips om reputatieschade te voorkomen.

1. Ken uw reputatie

Een realistisch zelfbeeld is essentieel om de bedrijfsreputatie te managen. Dat schreef Debora de Laaf, communicatiemanager bij AEGON, in een blog op marketingfacts.nl. Volgens haar is het de perceptie van belanghebbenden, zoals klanten, media en toezichthouders die de reputatie van een bedrijf bepaalt.

Wilt u een zicht krijgen op het bedrijfsimago, dan is het belangrijk om de berichtgeving over uw bedrijf te monitoren. Zowel offline als online. Pols ook regelmatig hoe stakeholders over uw bedrijf denken, bijvoorbeeld via een enquête of een klankbordgroep.

2. Maak van reputatiemanagement een gedeelde verantwoordelijkheid

Een goede reputatie is een belangrijke basis voor een succesvolle bedrijfsvoering. Dat zegt Mattijs van de Weijer, Compliance en Risk-adviseur bij Graydon Nederland. Een misstap van een medewerker op sociale media kan grote gevolgen hebben voor een bedrijf. Zo schreef communicatieadviseur Elbrich Raessen op Frankwatching over een medewerker van SNS REAAL. Die bedankte zijn volgers op Twitter op de dag van de nationalisatie van de bank voor hun belastinggeld, zodat hij maandag weer naar kantoor kon.

Of denk aan de tweet van Justine Sacco, hoofd PR van het Amerikaanse internetbedrijf InterActivCorp, waarin ze grapte over een reisje naar Zuid-Afrika: “Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!”. Nog voor haar vliegtuig aan de grond stond in Johannesburg was ze al ontslagen. De reputatie van het internetbedrijf had toen echter al forse schade opgelopen.

Maak medewerkers bewust van de impact van sociale media. Wijs hen op hun verantwoordelijkheid bij het bewaken van de bedrijfsreputatie.

3. Bouw een schare fans op

Een klein incident kan desastreuze gevolgen hebben voor uw reputatie. Denk aan de populaire muziekvideo United Breaks Guitars waarin een muzikant zijn beklag doet over United Airlines. De luchtvaartmaatschappij liep hierdoor forse reputatieschade op.

Een fout zit in een klein hoekje en kan in korte tijd een groot risico vormen. Incidenten zijn nooit helemaal te voorkomen. Maar de schade van een negatief bericht kunt u beperken door er vele positieve berichten tegenover te stellen.

In een column op NUzakelijk.nl adviseert Henkjan Smits bedrijven om fans te maken van hun klanten. “Echte fans vergeven je fouten,” schrijft Smits. “Het zijn de fans die je fouten vergeven en de twijfelaars weer over de streep strekken.”

Tot slot: sociale media kunnen een reële bedreiging vormen voor het imago van uw bedrijf. Omgekeerd kunt u sociale media ook inzetten ten voordele van de bedrijfsreputatie.

Gelijkaardige publicaties