5 recommandations pour améliorer la LCE (4/5)
Terug naar overzicht
blog

Marktonderzoek: noodzakelijk inzicht voor verdere innovatie

Met IT en de juiste data is veel mogelijk. En toch? U kunt niet alles doen van achter uw computer. Het contact met de markt blijft essentieel voor een marketeer. Verrijk daarom uw data via een marktonderzoek.

Een marketeer kan pas leren van zijn klanten wanneer hij ze ontmoet, ze observeert, ermee spreekt en hen vraagt naar hun ervaringen met hun product of dienst.

Zoek het antwoord op deze vragen

In een goed gesprek krijgt u ongetwijfeld een antwoord op deze cruciale vragen:

  • Hoe kunnen we klanten productiever maken?
  • Hoe ervaren ze het gebruik van onze producten en diensten?
  • Bieden we echte oplossingen voor de problemen?
  • Wat vertelt data ons NIET?
  • Welke innovaties zouden ze zelf willen ontwikkelen?

Klanten innoveren zelf

Innovaties in uw sector opvolgen is uiterst interessant. Dat vertelde ook onderzoekster Marion Debruyne . Zij gelooft in innovatie dankzij een nauwe samenwerking met uw klant.

“Het is een mythe dat klanten niet weten wat ze willen”, zegt de professor van Vlerick Business School. “Kent u de beroemde uitspraak van Ford? Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, zouden ze een sneller paard hebben geantwoord. Niemand zou me naar een auto gevraagd hebben.”

Debruyne gelooft dat de klant wél weet wat hij wil en dat de klant dat vaak zelf maakt als het niet beschikbaar is.

“Kijk naar uitvindersbeurzen zoals de Maker Fair met drones, 3D-printers, loombandjes, ... Als we in cijfers omzetten wat mensen al zelf uitvonden, dan zien we dat 77% van de innovaties werd uitgevonden door gewone mensen. In de banksector klimt het aantal innovaties op tot 85%. Liefst 84% van de bedrijven in kinderartikelen zijn opgestart door mensen die zelf knutselden aan een oplossing voor hun probleem. De Happy Hippo is daar een gekend voorbeeld van. Deze knuffel helpt jonge diabetici met insuline spuitjes. Het werd ontworpen en gelanceerd door een moeder van een kind met diabetes.”

Cijfers toetsen aan concrete situaties

Ook andere data-experts vinden dat u cijfers moet toetsen aan concrete situaties. Zij menen dat u pas aan productinnovatie kunt doen als u weet hoe klanten uw producten echt gebruiken. Vraag door. Stel hen gerust en stimuleer hen zelfs om heel kritisch te zijn.

Dit kunt u aanvullen door het gedrag van klanten te observeren wanneer ze uw product gebruiken. Soms komen heel evidente tekortkomingen en foutjes dan pas aan het licht.

3 voor- en nadelen van marktonderzoek

Marktonderzoek is intensief. Wanneer u het doelgericht opzet, is het vooral productief. We wegen nog de 3 belangrijkste voor- en nadelen tegen elkaar af.

Nadelen van onderzoek in het veld:

  • Marktonderzoek in het veld is kostenintensief.
  • U verzamelt minder snel massagegevens.
  • Klanten zeggen niet onmiddellijk wat ze echt denken.

Voordelen van marketingresearch in de markt

  • Veldonderzoek verrijkt uw data.
  • Een diepgaand gesprek leert u wat klanten echt denken en doen.
  • U kunt meteen oplossingen en nieuwe features uitproberen.

En Graydon?

Graydon lanceerde in september 2016 het gloednieuwe Graydon Insights. Een online platform dat in het verlengde van de data-explosie gegevens van verschillende bronnen verzamelt, analyseert en vervolgens omzet naar inzichten. Deze inzichten stellen bedrijven nog beter in staat om risico’s in te schatten en groeikansen te detecteren. Daardoor blijven ze de concurrentie een stap voor en realiseren ze sneller en efficiënter hun strategische doelstellingen.

De investeringen in Graydon Insights zijn er gekomen omwille van de veranderende markt, die steeds meer eisen stelt. Alle ontwikkelingen worden uitvoerig getest en beoordeeld door externe partijen om maximaal aan de vraag van de klant te voldoen.

Een eerste realisatie was het Graydon Decision Model en het Management Dashboard. Meer weten of wilt u een vrijblijvende rondleiding door het nieuwe platform? Bel dan 03 280 88 00 of mail naar contact@graydon.be.

Gelijkaardige publicaties