Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Marketing en innovatie: meer dan een voor de hand liggende relatie (1)

Innovatie in een bedrijf is één van de belangrijkste drivers voor succes, zowel bij de start als op lange termijn. Succesvolle bedrijven betreden de markt met een innovatief product, innovatieve marketing of innovatieve bedrijfsvoering. Maar succesvolle bedrijven zullen zich ook moeten blijven aanpassen aan nieuwe trends en mogelijkheden.

De koppeling tussen marketing en innovatie lijkt voor de hand te liggen. Allereerst is er enige mate van marktonderzoek nodig om een nieuw product te introduceren. Ten slotte dient u het nieuwe product op de juiste manier te presenteren aan de doelgroep. In dit artikel ga ik dieper in op een aantal punten, waar marketing belangrijk is voor de innovatieve cultuur van uw bedrijf. Vandaag leest u deel 1, maandag volgt een tweede deel. Aan de oppervlakkige en voor de hand liggende koppelingen ga ik voorbij.

Manieren waarop marketing innovatie kan versterken

Er zijn meerdere manieren waarop marketing de vernieuwing binnen bedrijven kan versterken. Hieronder een korte (geenszins uitputtende) lijst:

  • Marketing kan de cultuur van innovatie binnen uw bedrijf versterken. Door zichzelf zowel intern, (richting het eigen management en de eigen medewerkers) als extern te profileren als vernieuwend bedrijf dat voorop wil lopen met ontwikkelingen in de sector.
  • Marketing kan, eventueel in samenwerking met uw Finance- of CRM-afdeling, bijdragen aan de data-driven werking van uw bedrijf. Hiermee haakt u in op de trend van big data die er vroeger of later voor zorgt dat uw bedrijf kan blijven concurreren of niet.
  • Marketing kan een belangrijke aanjager zijn voor het imago van uw bedrijf, maar ook voor de werking van uw bedrijf als voorbeeld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
  • Marketing is ook belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Hieronder ga ik dieper op dit punt in.

Marketing als aanjager van productontwikkeling: case study van Portakabin

Portakabin is een bedrijf dat gespecialiseerd is in zogenaamde ‘modular construction’, een moderne versie van het oudere ‘Prefab’-bouwen. Hun modulaire bouwmethode is geschikt voor het snel optrekken van tijdelijke en kleine gebouwen (bv. voor de opslag van goederen). Maar ook voor de bouw van permanente kantoorgebouwen met meerdere etages.

Dit artikel van een online onderdeel van de Financial Times bespreekt de ontwikkeling van de producten, innovatie en de product lifecycle van de lijn van Portakabin. Opvallend daarbij is het volgende:

  1. Portakabin wordt gezien als een innovatief bedrijf, deels omdat het een marktgerichte strategie hanteert bij de vormgeving van een nieuw product.
  2. Portakabin blijft up-to-date doordat het de ontwikkelingen in de markt (zowel modulaire bouw als steen-en-beton-bouw) én van de klanten in de gaten blijft houden.

Innovatie gecombineerd met riskmanagement

De strategie van Portakabin stelt het bedrijf in staat om tegelijkertijd innovatief te zijn én risicobeperkend te werken. Want als uw nieuwe product of dienst gebaseerd is op een marktonderzoek, dan weet u op voorhand dat uw product beantwoordt aan de behoeften van uw doelgroep.

Maandag leest u in het tweede deel van dit artikel meer over onderzoek naar uitgaven voor marketing en R&D. En hun verhouding tot succesvolle innovatie.

Gelijkaardige publicaties