Artikel
Geschreven door Katleen Mertens
Posted on 13/01/2016

Marketing 2016: SEO heilige graal van de Belgische digitale strateeg

246 keer gelezen

Search engine optimization (SEO) vormt de hoeksteen van de digitale marketingstrategieën in België. Het is een van de meest ingeburgerde tools en marketeers schatten de waarde ervan hoog in. In de toekomst verwachten diezelfde marketeers echter dat vooral influencers tools aan belang zullen winnen.

Hoewel traditionele methodes zoals adverteren via print, radio en televisie nog lang niet uitgestorven zijn in België, winnen digitale strategieën aan belang onder marketeers (zie ook Marketing 2016: Meest gebruikte tools niet altijd de meest effectieve). De budgetramingen voor de toekomst onderstrepen de opkomst van digitale methodes in de reclamesector.

SEO for the win

Graydon, Antwerp Management School en de vakvereniging STIMA bevroegen 750 marketeers naar hun favoriete tools voor digitale marketing. Als we kijken naar welke methodes het vaakst toegepast worden, komen vooral website analyse, e-mailmarketing en SEO naar voor. Website analyse tools meten onder meer de gebruiksvriendelijkheid, beschikbaar, techniek, structuur en conversie van een website. SEO tools helpen dan weer de vindbaarheid van websites door zoekmachines te optimaliseren.

SEO scoort ook bijzonder hoog op waardering. Als gepeild wordt naar het belang, geven marketeers de methode een gemiddelde score van 4,18 punten op een schaal van 5. Hoewel minder frequent toegepast, hechten de ondervraagden ook veel waarde aan mediaplanning en monitoring tools.

Influencer marketing

Het onderzoek peilde ook naar het verwachte gewicht van digitale marketingtools in de toekomst. Hoewel marketeers over het algemeen geen grote veranderingen voorspellen, vallen toch enkele zaken op. Zo krijgen ingeburgerde hulpmiddelen als SEO en sociale media tools een lagere rating, terwijl marketeers recente tools als dashboard visualisatie en customer satisfaction tools hogere punten toekennen.

De grootste uitspringer zijn de influencer tools: marketeers schatten hun waarde bijzonder hoog in voor de toekomst (4,5 punten op 5). Dit wijst erop dat influencer marketing, het (online) focussen op sleutelfiguren eerder dan op een gehele markt, gevoelig aan belang zal winnen in België.

Deze blogpost is het tweede deel van de reeks ‘Marketing 2016’, waarin enkele opvallende conclusies belicht worden uit de studie ‘Marketing 2016: Trends and evolutions’ van Graydon, Antwerp Management School en STIMA.

Marketing 2016: Trends & evolutions